PolskaKO ostrzega: podręczniki do szkół mają pisać fundamentaliści i osoby homofobiczne

Magdalena Targańska26 lutego, 20216 min
Potrzebujemy Twojej pomocy, żeby wciąż tworzyć niezależne, wolne media. Jak możesz nam pomóc?

 

Za pomocą Pay Pal'a:
Za pomocą przelewu tradycyjnego:

 

Fundacja „Będziem Polakami”
ul. Podhalańska 3
85-123 Bydgoszcz
PKO BP PL04 1020 1462 0000 7902 0326 0783
Tytuł przelewu: darowizna na cele statutowe

Posłanki KO: Katarzyna Lubnauer i Barbara Nowacka skrytykowały w piątek skład zespołu, który ma przygotować nowe podręczniki do szkół. Według nich w zespole znaleźli się fundamentaliści i osoby homofobiczne. Chcą wychować obywatela PiS – mówiła Lubnauer.

Na piątek zaplanowano w Sejmie posiedzenie podkomisji stałej do spraw jakości kształcenia i wychowania, która ma m.in. wysłuchać informacji resortu edukacji i nauki na temat „kształtowania postaw patriotycznych i obywatelskich w podstawach programowych, ze szczególnym uwzględnieniem nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie”.

Jeszcze przed rozpoczęciem obrad podkomisji głos w sprawie planowanych przez MENiN zmian zabrały posłanki Koalicji Obywatelskiej: Katarzyna Lubnauer i Barbara Nowacka, które przyjrzały się osobom powołanym do zespołu, mającego przygotować nowe podręczniki szkolne do historii i WOS-u.

Lubnauer oceniła, że zespół ten jest „upartyjniony, ideologiczny i fundamentalistyczny”. „Wyraźnie widać, że chcą kształtować obywatela PiS, że chcą przy pomocy zespołu ds. pisania podręczników zmieniać rzeczywistość i historię Polski” – dodała wiceszefowa klubu KO.

Jak mówiła, w zespole znalazł się m.in. Artur Górecki – „fundamentalista religijny”, ekspert Ordo Iuris, który – według niej – twierdzi m.in., że głównym celem edukacji jest „zbawienie”, że „wszelka prawda pochodzi od Boga”. „Za nauczanie historii ma z kolei odpowiadać pan Grzegorz Wierzchowski, który był kuratorem łódzkim i został z tej funkcji odwołany przez PiS, dlatego, że +Solidarność+ twierdziła, że mobbinguje pracowników, że jest człowiekiem skrajnie konfliktowym. Ale dla nas jest ważne co innego – że ten pan jest skrajnym homofobem. Ten pan twierdził, że wirus LGBT jest gorszy od koronawirusa, bo dehumanizuje ludzi” – mówiła Lubnauer.

Za WOS z kolei – jak wskazywała posłanka – odpowiadać ma Aleksander Głogowski. „Pan Głogowski twierdził, że +(opozycjoniście z czasów PRL Władysławowi) Frasyniukowi podobało się w pierdlu (…), ponieważ podobało mu się pod prysznicem+” – powiedziała Lubnauer. Przestrzegała, że takie osoby mogą próbować zmieniać w podręcznikach historię Polski. „Za moment dowiemy się, że kto inny stał nas czele Solidarności, że kto inny odpowiada za przemiany lat 90-tych, że kto inny odpowiada za wejście Polski do UE i NATO” – ostrzegała wiceprzewodnicząca klubu KO.

Nowacka podkreśliła, że o edukację w Polsce toczy się obecnie zupełnie inny bój niż w Europie. „Wszędzie szkoła ma ludzi kształcić, przygotowywać się do odnalezienia się w nowej, zmieniającej się rzeczywistości, na rynku pracy. Pytanie, które stawiają sobie twórcy programów edukacyjnych, zawsze brzmi: jaka ma być szkoła, do czego zmierzamy. Pytanie, które ewidentnie stawia sobie minister (edukacji i nauki Przemysław) Czarnek, jest zupełnie inne: czyja ma być szkoła” – dodała liderka Inicjatywy Polska.

Jak oceniła, cele MEiN nijak się mają do współczesnych problemów uczniów. „Młodzież jest obecnie w wyjątkowym kryzysie – dzieciaki uczą się w większości zdalnie, w przeładowanych programach, nie dając sobie rady z nadgonieniem różnic programowych” – dodała Nowacka.

Według niej w tak trudnej sytuacji, jak trwająca od roku pandemia, MEiN powinien przede wszystkim dbać o wyrównanie szans edukacyjnych. „A co w tym czasie robi ministerstwo? Nie zajmuje się fizyka, która nauczana jest w sposób dosyć kostyczny i od lat taki sam; nie zajmuje się programami, które miałyby unowocześnić nauczanie informatyki. Zajmuje się ideologią i doktrynerstwem, indoktrynowaniem młodzieży w sposób absolutnie okrutny” – stwierdziła posłanka KO.

Przestrzegała, że tak, jak w czasach PRL nikt nie chciał uczyć się języka rosyjskiego, tak teraz uczniowie nie będą chcieli uczyć się „oszukanej” historii Polski. (PAP)

 

autor: Marta Rawicz

Udostępnij:

Magdalena Targańska

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone gwiazdką są wymagane

jedenaście + dwadzieścia =