Od poniedziałku w urzędach można składać wnioski o dowody osobiste z drugą cechą biometryczną, czyli odciskami palców – przypomina Wydział Promocji Polityki Cyfrowej KPRM. W związku z wprowadzeniem nowych dowodów nie ma konieczności obowiązkowej wymiany ważnych dokumentów.
Resort poinformował w komunikacie, że w związku z wprowadzeniem w Polsce nowych dowodów nie ma konieczności obowiązkowej wymiany ważnych dokumentów. Z dotychczasowego dowodu można korzystać do czasu, aż minie jego ważność.
Wskazano, że nowe dowody osobiste będą różniły się od obecnych – w warstwie elektronicznej i graficznej. W warstwie elektronicznej znajdą się odciski palców właściciela dokumentu, w warstwie graficznej – m.in. jego odręczny podpis. Zarówno odciski palców, jak i podpis trzeba będzie zostawić w urzędzie. A to oznacza, że nie ma możliwości złożenia elektronicznych wniosków o dowód osobisty (online od 7 listopada można składać tylko wnioski o dowód dla osób poniżej 12. roku życia).
Nowe dowody osobiste początkowo miały być wydawane od 2 sierpnia. Zmiany musiały jednak zostać przesunięte po tym, jak rząd zrezygnował z zakupu skanerów linii papilarnych, które w ocenie ABW nie spełniały wymogów bezpieczeństwa. W efekcie trzeba było wyłonić nowego dostawcę sprzętu. Pod koniec września nowe czytniki były we wszystkich gminach i rząd ogłosił termin wdrożenia rozwiązań.
„Od początku procesu wdrożenia nowych dowodów osobistych naszym priorytetem było bezpieczeństwo danych Polaków oraz zapewnienie im najlepszej możliwej obsługi w trakcie składania wniosków o nowe dokumenty” – zaznaczył Cieszyński. Dodał, że dzięki powtórzeniu procedury zakupowej, mamy pewność że sprzęt – skanery, które będą wykorzystywane do pobierania odcisków palców – spełnia wymogi bezpieczeństwa.
Według resortu, wszystkie skanery trafiły już do gmin – dostarczyliśmy dokładnie 7450 skanerów do 2479 lokalizacji. W urzędach są już także stacje mobilne umożliwiające pobieranie odcisków palców od osób, które z różnych względów – przede wszystkim zdrowotnych – nie będą mogły pojawić się w urzędzie, by złożyć wniosek o dowód.
Jak zaznaczono, proces składania wniosku oraz wydawania nowego dowodu osobistego będzie się różnił od tego, jak wyglądało to do tej pory. Główna różnica to konieczność pobrania odcisków palców i odwzorowania podpisu osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. Przy wydaniu dokumentu urzędnicy będą weryfikować odciski palców posiadacza dowodu z odciskami zamieszczonymi w dowodzie.
„Urzędnicy zajmujący się przyjmowaniem wniosków i wydawaniem dowodów przeszli odpowiednie szkolenia” – powiedział Cieszyński, który w niedzielę – w ramach weryfikacji produkcyjnego działania systemu – złożył wniosek o nowy dowód.
Resort podał, że od 8 listopada do końca tego roku około 100 tysięcy osób powinno wymienić dowody z uwagi na utratę ważności obecnego dokumentu, a ponad 17 tys. osób złożyć wniosek z powodu ukończenia 18 lat. W przyszłym – 2022 r. – dowody osobiste, z powodu utraty ich ważności, powinno wymienić około 1 mln 725 tys 300 osób, a około 151 tys. 200 złożyć wniosek z powodu ukończenia 18 lat.
Przypomniano, że wdrożenie nowych dowodów osobistych wynika z konieczności dostosowania polskich przepisów do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1157 z 20 czerwca 2019 r. Chodzi m.in. o ujednolicenie krajowych przepisów w tym zakresie i zwiększenie bezpieczeństwa dokumentów. (PAP)