PolskaRozwój sieci drogowej – najważniejsze liczby

Karol Kwiatkowski Karol Kwiatkowski19 czerwca, 20206 min

W procesie rozwoju sieci drogowej w Polsce Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiedzialna jest za przygotowanie inwestycji od etapu koncepcyjnego do etapu końcowego, czyli nadzoru nad budową, a w następnej kolejności zapewnienie płynności ruchu i bezpieczeństwa podróżnych poprzez odpowiednie utrzymanie. GDDKiA zarządzą siecią dróg krajowych o łącznej długości blisko 17800 km, w tym drogami szybkiego ruchu o długości 4153 km, na co składa się 1693,8 km autostrad i 2459,2 km dróg ekspresowych.

Obecnie w przygotowaniu jest 230 zadań o łącznej długości 3422,7 km. W trakcie postępowań przetargowych jest 21 zadań o łącznej długości 253 km, a w realizacji 98 zadań o łącznej długości 1227,8 km.

W pierwszej kolejności domykane są ciągi komunikacyjne, aby sieć była spójna, a połączenie między konkretnymi miastami i regionami kompletne. Budowane są ostatnie odcinki A1 w województwach śląskim i łódzkim, aby najważniejsze drogowe połączenie w Polsce na osi północ-południe było zakończone.

Kończona jest również budowa odcinków A2 między Warszawą a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Na południowy wschód od Warszawy domykamy ekspresowe połączenie między stolicą Polski a Lublinem w ciągu S17. Prowadzone są również prace budowlane na S3, dzięki czemu porty w Szczecinie będą połączone z południową granicą z Czechami.

Intensywne prace w terenie trwają na ponad 70-kilometrowym odcinku S7 od granicy województwa warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego do obwodnicy Płońska. Ukończenie prac na tych odcinkach pozwoli uzyskać ekspresowe połączenie z Gdańska do Płońska.

Na południe od Warszawy również prowadzone są prace, aby ekspresowe połączenie z Krakowem było kompletne. Nie sposób nie wspomnieć o S19 i intensywnych działach przy realizacji tej drogi w województwach: podkarpackim, lubelskim, mazowieckim i podlaskim.

Obecnie nie tylko pracujemy nad domknięciem najważniejszych połączeń autostradowych i ekspresowych, ale przygotowujemy całkowicie nowe inwestycje w ciągu S5, S10 i S11.

Intensywnie rozwijamy infrastrukturę drogową i jeszcze wiele pracy przed nami. Realizujemy założone plany, podobnie jak to miało miejsce w ciągu ostatnich kilku, kilkunastu miesięcy. W listopadzie ubiegłego roku, rekordowego zresztą pod względem oddania nowych dróg do ruchu, bo było ich aż 460 km, przekroczyliśmy liczbę 4000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce.

Budowa dróg to długi i skomplikowany proces. Nie da się przygotować i wybudować drogi w kilka miesięcy. Każdy etap powstawania drogi jest niezwykle istotny, dlatego ten rok będzie obfitował w kolejne ważne działania w zakresie budowy polskich dróg. Obecny sezon budowlany miał niewątpliwie wyjątkowe otwarcie, jednak sytuacja z koronawirusem nas nie zatrzymała.

Pracujemy dalej zgodnie z harmonogramami. Efekty można było zobaczyć chociażby w kwietniu br., kiedy w ciągu niespełna 30 dni podpisaliśmy 6 umów na realizację odcinków o łącznej długości 94 km i wartości ponad 2,85 mld złotych.

Od początku roku do ruchu oddaliśmy obwodnicę Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28 w woj. podkarpackim oraz obwodnicę Szczuczyna w ramach S61.

Do końca roku planujemy udostępnić kierowcom jeszcze ponad 100 km nowych tras oraz osiągnąć rzecz niezwykle trudną, czyli połączyć autostradą A1 na zasadach tymczasowej organizacji ruchu Tuszyn z Częstochową.

Źródło informacji: GDDKiA

Udostępnij:

Karol Kwiatkowski

Karol Kwiatkowski

Zobacz także

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone gwiazdką są wymagane

4 × 1 =