„Polski Ład” usytuuje Polskę w czołówce Europy pod względem dostępności komunikacyjnej – powiedział PAP minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oceniając zapowiedziany w sobotę nowy społeczno-gospodarczy program na okres pocovidowy, który firmują partie tworzące Zjednoczoną Prawicę.
Dodał, że do 2030 r. rząd chce dokończyć budowę sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce. „Oprócz realizowanych obecnie inwestycji, takich jak dokończenie budowy tras A1 czy S19 między Lublinem a Rzeszowem, wybudujemy m.in. drogę S10 łącząc Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Warszawę, S11 z Pomorza Środkowego przez Wielkopolskę na Górny Śląsk, a także Zachodnią Obwodnicę Szczecina, Beskidzką Drogę Integracyjną i inne ważne inwestycje. Drogi S12 i S74 połączą centrum naszego kraju ze wschodem Polski” – powiedział.
Jak zaznaczył, program Polski Ład to spójna sieć dróg szybkiego ruchu, bezpieczne, komfortowe i przewidywalne koleje, wsparcie inwestycji na drogach samorządowych. „Jesteśmy zdeterminowani, aby realizować te ambitne projekty” – podkreślił Adamczyk.
Podczas sobotniej prezentacji Polskiego Ładu premier Mateusz Morawiecki zapowiedział rozwój infrastruktury drogowej i wskazał, że w ciągu najbliższych siedmiu lat powstanie 2,5 tys. nowych kilometrów dróg i autostrad a do 2030 lub do 2031 roku powinna zostać ukończona budowa całej zaplanowanej siatki dróg ekspresowych i autostrad.
„Tylko na ten cel w budżecie państwa zarezerwowaliśmy na najbliższe lata 220 mld zł. To pokazuje skalę wysiłku, rozmach, energię, jaką włożyliśmy w Polski Ład” – powiedział Morawiecki.
Premier zapowiedział też przebudowę i modernizację 50 tys. km dróg krajowych i 15 tys. km szlaków kolejowych.
Jak czytamy w dokumencie Polski Ład, obok realizowanych prac, jak dokończenie autostrady A1 oraz drogi S19 między Lublinem a Rzeszowem, należy ukończyć budowę wschodniego odcinka A2.
W dokumencie Polski Ład przypomniano, że w latach 2008-2015 zbudowano oraz wsparto budowę i modernizację 16 tys. 854 km dróg wobec ok. 26 tys. km na lata 2016-2023. W porównaniu z 2015 r. sieć dróg szybkiego ruchu zwiększyła się o ponad 40 proc. Zadeklarowano, że w 2025 r. będzie w Polsce ponad dwa razy więcej dróg szybkiego ruchu niż w 2015 r. Dzięki rządowemu programowi wsparcia modernizacja dróg lokalnych przebiega dwukrotnie sprawniej niż za poprzednich rządów. (PAP)
autorzy: Longina Grzegórska-Szpyt, Łukasz Pawłowski