PolskaIGHP: przez niejasne przepisy hotele niechętnie przyjmują zaszczepionych gości ponad limit

Magdalena Targańska17 lipca, 20215 min

Przez niejasne przepisy hotele niechętnie przyjmują zaszczepionych gości ponad obowiązujący 75-procentowy limit – powiedział PAP sekretarz generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego Marcin Mączyński. Dodał, że to jeden z powodów apelu o zniesienie limitu.

„Choć wakacje w pełni, sytuacja branży hotelarskiej jest wciąż trudna. Szczególnie w hotelach miejskich, które mimo szczytu wakacyjnego sezonu nadal odnotowują niewielkie obłożenie. Powodem jest przede wszystkim skromny ruch w turystyce biznesowej, niewielka liczba turystów z zagranicy, a także ograniczenia w działalności sektora MICE” – wskazał Mączyński.

Dodał, że hotele w miejscowościach turystycznych mają się lepiej, ale borykają się z trudnościami związanymi z krótkimi terminami rezerwacji – często dokonywanymi przez gości zaledwie na kilka dni przed przyjazdem.

„Utrudnia to m.in. planowanie obłożenia hotelu w kolejnych tygodniach, dostaw żywności czy dodatkowych usług, a tym samym wpływa na szacowanie przychodów i kosztów oraz zapewnienie płynności finansowej obiektu. Dla porównania, przed wybuchem pandemii większość rezerwacji hotelowych była dokonywana nawet kilka miesięcy przed planowanym pobytem” – zaznaczył.

Według Mączyńskiego, znacznym utrudnieniem w działalności hoteli są obecnie niejednolite przepisy dotyczące możliwości weryfikacji osób zaszczepionych przeciwko Covid-19.

„Ze stanowiska Ministerstwa Zdrowia z dnia 2 lipca br. przekazanego nam wynika, że za przestrzeganie limitu osób odpowiedzialni są właściciel oraz personel obiektu i do jego obowiązków należy weryfikacja faktu zaszczepienia gości korzystających z usług hotelarskich. Stanowisko to jednak kłóci się z komunikatem UODO z 23 czerwca br., który wskazuje, że obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów nie można uznać za podstawę prawną do pozyskiwania informacji o odbyciu przez gości szczepienia ochronnego” – powiedział.

„Znaleźliśmy się zatem w patowej sytuacji, ponieważ hotelarze nie mają prawa żądać od gości takich danych, a ci nie mają obowiązku tej informacji podawać” – dodał.

Jak wskazał, brak jest również przesłanek do możliwości przechowywania przez hotel informacji o zaszczepieniu gości. „Zdaniem UODO, gdy gość zdecyduje się na dobrowolne okazanie certyfikatu szczepienia, wystarczające jest, że obsługa hotelu zapozna się z dokumentem i przyjmie taką osobę poza limitem” – podał.

Jak zaznaczył, ta niejednoznaczność przepisów i utrudniona możliwość udowodnienia działania zgodnie z obowiązującymi regulacjami w przypadku kontroli sprawia, że hotelarze niechętnie decydują się na przyjmowanie gości zaszczepionych poza obowiązującym 75-procowym limitem.

Dodał, że ten „absurd prawny”, to jeden z powodów, dla którego hotelarze apelują do rządu o całkowite zniesienie limitu wykorzystania pokoi w obiektach.

„Hotele wdrożyły zasady rygoru sanitarnego i są miejscami bezpiecznymi, co od wielu miesięcy potwierdzają liczne kontrole Sanepidu” – wskazał ekspert.

Jak podkreślił Mączyński, biorąc pod uwagę, że w Polsce jest już w pełni zaszczepionych blisko 16 mln osób, decyzja rządu o zniesieniu 75-proc. limitu wykorzystania pokoi w hotelach, wydaje się naturalna i nie powinna podlegać dalszej dyskusji. (PAP)

 

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

Udostępnij:

Magdalena Targańska

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone gwiazdką są wymagane

trzynaście − 1 =