PolskaRząd przyjął projekt umożliwiający obywatelom załatwianie zdalnie spraw urzędowych

Możliwość meldunku czy pobranie zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego on-line – zakłada przyjęty we wtorek przez Radę Ministrów projekt noweli ustawy m.in. o dowodach osobistych. Rząd chce umożliwić obywatelom załatwianie podstawowych spraw urzędowych zdalnie – dodano.

„Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych, ustawy o ewidencji ludności, ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra cyfryzacji” – poinformowała we wtorkowym komunikacie Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Jak wskazano w nim, „rząd chce umożliwić obywatelom załatwianie podstawowych spraw urzędowych zdalnie – przy pomocy prostych, intuicyjnych i dedykowanych konkretnym czynnościom usług elektronicznych”.

„Zaproponowane rozwiązania przyspieszą załatwianie spraw oraz zredukują ilość papierowej dokumentacji. Wśród nowych usług on-line będzie m.in. możliwość zameldowania się czy pobrania zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego”- czytamy.

W komunikacie podkreślono, że ostatnie kilka lat „to przełomowe zmiany w zakresie usług cyfrowych”.

„Zainteresowanie e-usługami jest rekordowe – tylko w 2020 r. ponad 4 mln osób założyło profil zaufany, dzięki któremu można potwierdzić swoją tożsamość w Internecie”- napisano.

Jak podano, obecnie z profilu zaufanego korzysta ponad 11 mln Polaków. Wśród nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, które do tej pory rząd udostępnił obywatelom są m.in.: e-PIT, e-zwolnienia, e-recepty, zgłoszenie narodzin dziecka, dowód z warstwą elektroniczną, elektroniczne wnioski „500+” i „300+” czy pełna obsługa pomocy dla przedsiębiorców w ramach tarczy Antykryzysowej.

Wśród przyjętych przez rząd rozwiązaniach znalazła się m.in. podstawa prawna do stworzenia usług elektronicznych dostępnych po uwierzytelnieniu obywatela w systemie teleinformatycznym. Usługi zostaną zaimplementowane w witrynie gov.pl. Do skorzystania z usług potrzebne będzie posiadanie np. profilu zaufanego lub profilu osobistego (wydawanego z dowodem osobistym).

Przy pomocy nowych usług możliwe będzie m.in. pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach, którym dane osobowe osoby korzystającej z usługi lub jej dzieci zostały udostępnione z rejestru PESEL; zameldowanie oraz wymeldowanie się; zgłoszenie wyjazdu z kraju oraz powrotu; pobranie z rejestru PESEL zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych dotyczących danej osoby oraz jej dzieci; pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach, którym dane osobowe osoby korzystającej z usługi lub jej dzieci zostały udostępnione z Rejestru Dowodów Osobistych; pobranie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych w rejestrze stanu cywilnego; pobranie zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego o stanie cywilnym.

Jak podano w komunikacie, nowe usługi zaczną wchodzić w życie sekwencyjnie od 3 marca 2022 r. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

Udostępnij:

Karol Kwiatkowski

Wiceprezes Zarządu Fundacji "Będziem Polakami" - wydawcy Naszej Polski. Dziennikarz, działacz społeczny i polityczny.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone gwiazdką są wymagane

6 + 2 =