PolskaAdamczyk: przekop Mierzei Wiślanej szansą dla całego regionu

Magdalena Targańska10 marca, 202110 min
Potrzebujemy Twojej pomocy, żeby wciąż tworzyć niezależne, wolne media. Jak możesz nam pomóc?

 

Za pomocą Pay Pal'a:
Za pomocą przelewu tradycyjnego:

 

Fundacja „Będziem Polakami”
ul. Podhalańska 3
85-123 Bydgoszcz
PKO BP PL04 1020 1462 0000 7902 0326 0783
Tytuł przelewu: darowizna na cele statutowe

Przekop Mierzei Wiślanej to szansa dla Warmii, dla Elbląga i całego regionu – mówił w środę podczas konferencji prasowej zorganizowanej na budowie przekopu Mierzei Wiślanej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

„Realizujemy przedsięwzięcia w różnych częściach kraju, bo cała Polska zasługuje, żeby realizować przedsięwzięcia (…) wymarzone przez pokolenia. Dlatego budujemy tunel pod Świną, tunel potrzebny Polakom” – powiedział. Minister przypomniał, że są to inwestycje, o których „mówiono jak o przekopie Mierzei Wiślanej – że są niepotrzebne”.

„Jeśli ktokolwiek dziś będzie mówił, że ta inwestycja (przekop Mierzei Wiślanej – PAP) jest niepotrzebna, niech rozmawia z samorządowcami regionu, w którym się znajdujemy. Każdy z nich mówi o wielkiej nadziei, jaka wiąże się z realizacją tego przedsięwzięcia. To nie tylko dostęp dla wszystkich tych, którzy zajmują się transportem morskim do portu w Elblągu, ale szansa dla Warmii, szansa dla Elbląga, szansa dla całego regionu” – ocenił Adamczyk.

Jak wskazał, inwestycja przekopu kosztuje „mniej więcej tyle, ile budowa ok. 60 km drogi ekspresowej”.

Podkreślił, że Polskę stać na takie inwestycje. „Jeśli myślimy o przyszłych pokoleniach, o ich powodzeniu tutaj na miejscu w Rzeczpospolitej, to musimy mieć odwagę. A ci, którzy tej odwagi nie mieli w poprzednich latach, którzy zarządzali tym państwem przed rządem Prawa i Sprawiedliwości, jeżeli nie chcą pomóc, to niech nie przeszkadzają w tych inwestycjach” – wskazał.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zwrócił uwagę, że budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest na półmetku. „Nie zakładamy, że będziemy mieli opóźnienia. W przyszłym roku myślę pierwsze jednostki przejdą przez kanał żeglugowy” – powiedział.

Przypomniał o kolejnych etapach inwestycji, tzn. o rozstrzyganym obecnie przetargu na obudowę rzeki Elbląg, oraz budowie mostu w Nowakowie, a także zaplanowanym przetargu na pogłębienie toru wodnego przez Zalew Wiślanym i na rzece Elbląg. Wskazał, że środki finansowe na to są zabezpieczone.

Wiceminister infrastruktury Marcin Horała podkreślił, że budowa kanału żeglugowego to inwestycja strategiczna, która ożywi turystykę na Mierzei Wiślanej oraz ożywi gospodarczo i skomunikuje rejon Zalewu Wiślanego, a także odtworzy port w Elblągu. Podkreślił, że „elbląski port przez wieki był najważniejszym portem na Bałtyku, a z czasem, zwłaszcza w ostatnich latach, stracił pozycję portu regionalnego przez brak komunikacji”.

Dzięki budowie nowej drogi wodnej elbląski port będzie mógł przeładowywać od 3 do 4 tys. ton towarów – wskazał dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.

Jak przypomniało Ministerstwo Infrastruktury, pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 roku. Budowa przebiega zgodnie z harmonogramem. Ma zakończyć się w połowie 2022 roku. Generalnym wykonawcą jest polsko – belgijskie konsorcjum NDI/Besix, które wykonywało także głębokowodne nabrzeże DCT 2 w Porcie Północnym w Gdańsku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a nadzór pełni firma SWECO.

Obecnie na budowie kontynuowane jest m.in. profilowanie skarp, prace narzutowe i roboty żelbetowe na falochronach Portu Osłonowego. Odbywa się również produkcja, dostawa oraz wbudowywanie betonowych elementów, służących zabezpieczeniu falochronów. W śluzie prowadzone są roboty związane ze zbrojeniem i betonowaniem oraz wykopy. Niecałe dwa tygodnie temu wylana została płyta denna bramy południowej śluzy, a kolejne betonowania w śluzie planowane są w tym tygodniu.

W kanale żeglugowym trwa m.in. betonowanie. Prowadzone są również prace przy obu ruchomych mostach, z których południowy jest już bardzo zaawansowany i będzie można nim przejechać wiosną tego roku. Coraz bliżej także do zakończenia budowy budynku Kapitanatu Portu Nowy Świat, przy którym trwają prace wykończeniowe wewnątrz i przy instalacji złącza elektrycznego. Po odmarznięciu Zalewu Wiślanego planowane są dalsze prace przy ścianie grodzy, tworzącej element sztucznej wyspy, oraz montaż ściągów oraz zasypów grodzy. Ponadto, kontynuowany jest transport kamienia hydrotechnicznego, który jest obecnie magazynowany w Porcie Elbląg, a posłuży do wzmocnienia obwiedni wyspy.

Całość inwestycji składa się z trzech części. Etap I, który jest aktualnie realizowany, obejmuje budowę Portu Osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym i budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. W ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą niezakłócony przejazd nad kanałem, a także powstanie punkt widokowy. Na Zalewie Wiślanym budowana jest wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.

Etap II obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą.

Etap III, scalający całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.(PAP)

 

autor: Agnieszka Libudzka

Udostępnij:

Magdalena Targańska

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone gwiazdką są wymagane

15 + 3 =