Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej rozpoczęło we wtorek konsultacje społeczne Krajowego Planu Odbudowy w obszarze zielonej energii, efektywności i zrównoważonego transportu. Szefowie resortu przedstawili podstawowe założenia KPO, cele i kierunki wsparcia.
Kościński podkreślił, że KPO jest podstawą do sięgnięcia po środki z instrumentu na rzecz odbudowy i zwiększenia odporności, a głównym celem planu jest zwiększenie produktywności polskiej gospodarki.
Chcemy to osiągnąć wspierając pięć obszarów: nowoczesną i odporną gospodarkę, zieloną energię, cyfryzację, inteligentny transport oraz zdrowie – wskazał minister. „Jestem pewien, że odpowiednie wykorzystanie środków z Krajowego Planu pozwoli na powrót polskiej gospodarki na właściwe tory” – dodał Kościński.
Wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak podkreśliła, że celem ogólnym RRF jest promowanie spójności społecznej, gospodarczej UE. Będzie przyczyniał się do odbudowy potencjału wzrostu ale i promowania wzrostu zrównoważonego.
Przypomniała, że środki dla Polski w perspektywie finansowej 2021-2027 będą dystrybuowane na różne sposoby. To polityka spójności, wspólna polityka rolna oraz w ramach NextGenerationEU – RRF – tłumaczyła. Przypomniałam że na NGEU składa się też dodatkowa pula z instrumentu REACT-EU, która zwiększy programy z perspektywy 2014-2020 oraz fundusz na rzecz sprawiedliwej transformacji.
Jarosińska Jedynak wskazała, że 37 proc. ze środków w ramach KPO musi być skierowane na działania związane z klimatem, a 20 proc. – na transformację cyfrową.
„Cały plan jest objęty zasadą +nieczynienia poważnej szkody+. Inwestycje negatywnie oddziaływujące na środowisko nie będą mogły uzyskać z niego wsparcia” – zaznaczyła.
W ramach RRF Polsce ma przypaść 58,1 mld euro, z czego 23,9 mld grantów. W latach 2021-2022 pierwsza transza grantów wyniesie 20,3 mld euro. Jarosińska-Jedyna przypomniała, że z tego 6,3 mld euro trafi na zielona transformację, a 6,1 mld euro na transport przyjazny środowisku. Ok. 4,1 mld euro będzie przeznaczone na poprawę konkurencyjności i odporności polskiej gospodarki, a ok. 3 mld euro na dostęp do internetu, na rozwój e-usług, ale też zwiększenie popytu na rozwiązania cyfrowe.
Wiceminister podkreśliła, że obszarze zielonej transformacji priorytetowo potraktowano jakość powietrza, dlatego będzie więcej środków obok termomodernizacji zostanie skierowanych na poprawę efektywności energetycznej w przedsiębiorstwach, czy przebudowę ciepłownictwa systemowego w kierunku OZE i kogeneracji.
W KPO obok wsparcia OZE można znaleźć wdrażanie inteligentnej infrastruktury energetycznej, wsparcie dla społeczności energetycznych, czy wsparcie mniejszych miast w adaptacji do zmian klimatu – wymieniała wiceminister.
Jarosińska-Jedynak dodała, że w ramach zielonej mobilności finansowany będzie sektor kolejowy i elektromobilność oraz zwiększenie wykorzystania paliw alternatywnych. „Zmiany organizacyjno-zarządcze zaowocują zwiększeniem konkurencyjności kolei. O to chodzi, żeby przenosić transport drogowy na tory” – wskazała, dodając, że „chcemy też sfinansować budowę kilku obwodnic”, w miejscowościach, gdzie emisja z transportu drogowego jest duża, a liczba wypadków – wysoka.(PAP)