GospodarkaPolskaPo wejściu w życie opłaty cukrowej sprzedaż napojów bezalkoholowych spadła o 16 proc.

Karol Kwiatkowski18 lutego, 20215 min
Potrzebujemy Twojej pomocy, żeby wciąż tworzyć niezależne, wolne media. Jak możesz nam pomóc?

 

Za pomocą Pay Pal'a:
Za pomocą przelewu tradycyjnego:

 

Fundacja „Będziem Polakami”
ul. Podhalańska 3
85-123 Bydgoszcz
PKO BP PL04 1020 1462 0000 7902 0326 0783
Tytuł przelewu: darowizna na cele statutowe

Po wejściu w życie opłaty cukrowej w styczniu 2021 r., ceny napojów bezalkoholowych poszybowały w górę – średnio o kilkanaście proc., spadła za to o 16 proc. ich średnia sprzedaż – wynika z danych CMR. Jeszcze bardziej spadła sprzedaż wody smakowej i herbat mrożonych – o ok. 20 proc. rdr.

Jak przypomina CMR, opłata cukrowa od napojów słodzonych obowiązująca od 1 stycznia 2021, spoczywa na producentach i importerach. Podzielona jest na część stałą i zmienną.

„Część stała to 50 groszy na litr napoju z cukrem i/lub słodzikiem, dodatek 10 gr za litr napoju z zawartością kofeiny i/lub tauryny. Część zmienna to 5 groszy za każdy gram cukru powyżej jego zawartości 5 gram na 100 ml w przeliczeniu na litr napoju. Wyznaczony został górny limit opłaty, który wynosi 1,20 zł za litr napoju” – czytamy.

CMR wskazało, że pełna opłata nie dotyczy napojów z zawartością soków owocowo-warzywnych min. 20 proc. w składzie. Opłacie nie podlegają również napoje z dominującą zawartością mleka, np. kawy mrożone. Wyłączone z podatku są również napoje węglowodanowo-elektrolitowe np. izotoniki.

Według danych CMR, w pierwszych 5 tygodniach 2021 r. obowiązywania podatku cukrowego, w małoformatowych sklepach niezależnych i miękkiej franczyzy nastąpił spadek sprzedaży napojów bezalkoholowych o 16 proc. a liczby transakcji o 25 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2020.

„Trzeba mieć na uwadze, że oprócz opłaty cukrowej na ujemne dynamiki oddziaływają również restrykcje związane z pandemią koronawirusa. Spadkiem sprzedaży najbardziej dotknięci zostali producenci napojów gazowanych, energetyków, herbat mrożonych czy wód smakowych” – wskazała Julia Kijo z CMR.

Jak zaznaczyła, skromniejszy wzrost cen odnotowała kategoria herbat mrożonych – 4 proc. w porównaniu do pierwszych tygodni 2020 r., jednak analiza całego roku 2020 pokazuje, że średnia cena tego produktu spadała i w końcówce roku była średnio niższa o 5 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Herbaty mrożone zaliczyły za to solidny spadek sprzedaży i liczba transakcji, odpowiednio: o -19 proc. i -27 proc. – podała.

Z analizy CMR wynika, ze wody smakowe są kolejną po napojach gazowanych kategorią, która odnotowała wysoki wzrost cen po objęciu opłatą cukrową. W 2021 ich poziom był o prawie 15 proc. wyższy niż w analogicznym okresie w ub.r. Podobnie jak w przypadku herbat mrożonych, wody smakowe są coraz rzadziej wybierane przez klientów. Spadek sprzedaży wyniósł 20 proc. rdr – czytamy.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.(PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

Udostępnij:

Karol Kwiatkowski

Wiceprezes Zarządu Fundacji "Będziem Polakami" - wydawcy Naszej Polski. Dziennikarz, działacz społeczny i polityczny.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone gwiazdką są wymagane

eighteen + 18 =