GospodarkaPolska jest siódma na świecie pod względem perspektyw rozwoju eksportu

Paweł Skutecki11 lutego, 202116 min
Potrzebujemy Twojej pomocy, żeby wciąż tworzyć niezależne, wolne media. Jak możesz nam pomóc?

 

Za pomocą Pay Pal'a:
Za pomocą przelewu tradycyjnego:

 

Fundacja „Będziem Polakami”
ul. Podhalańska 3
85-123 Bydgoszcz
PKO BP PL04 1020 1462 0000 7902 0326 0783
Tytuł przelewu: darowizna na cele statutowe

Polska gospodarka jest 7. na świecie pod względem perspektyw rozwoju eksportu – wskazał w raporcie Polski Instytut Ekonomiczny. Wśród 23 najbardziej perspektywicznych grup produktów wymieniono m.in.: maszyny przemysłowe i urządzenia produkcyjne, chemię przemysłową.

W raporcie „Transformacja polskiego eksportu – 30 lat wzrostu i co dalej?” PIE zwrócił uwagę, że w początkach transformacji gospodarczej wartość naszego eksportu w relacji do PKB wynosiła 15 proc., a wpływy pokrywały 60 proc. wydatków na import. „W 2015 r. Polska osiągnęła nadwyżkę obrotów towarowych, zaś w 2019 r. wartość polskiego eksportu w relacji do PKB wzrosła do 45 proc.”- wskazano.

Według autorów raportu było to możliwe przede wszystkim „dzięki zwiększeniu zaangażowania krajowych przedsiębiorstw w globalne łańcuchy wartości – dzisiaj niemal 60 proc. polskiego eksportu towarów i usług jest rezultatem integracji ze światowym systemem produkcji”.

Jak zaznaczono, eksport to jeden z głównych czynników szybkiego wzrostu gospodarczego Polski po 1989 r. Do 2003 r. firmy z kapitałem zagranicznym odpowiadały za 74 proc. przyrostu eksportu towarów z Polski i 90 proc. – wyrobów bardziej zaawansowanych technicznie. „Do 2018 r. już tylko 41 proc. przyrostu eksportu towarów ogółem i 49 proc. przyrostu eksportu towarów wysokiej i średnio-wysokiej techniki pochodziło z działalności firm zagranicznych” – czytamy.

„Spośród przeanalizowanych 1236 grup produktów, Polska posiada przewagi komparatywne w aż 451, co daje 7. miejsce na świecie” – zaznaczono w raporcie.

Przełomowym momentem było przystąpienie Polski do Unii Europejskiej. W okresie członkostwa w UE, wartość polskiego eksportu wzrosła 5-krotnie. „Najważniejszym rynkiem zagranicznym dla polskich eksporterów są Niemcy – w 2019 r. na rynek niemiecki kierowano 27,5 proc. polskich produktów eksportowych” – czytamy.

Jak oceniono, dalszy rozwój polskiego eksportu jest uzależniony przede wszystkim „od zwiększenia wolumenu zaawansowanej technologicznie produkcji kierowanej na rynki zagraniczne”.

Analitycy podkreślili, że udział dóbr wysokiej techniki w polskim eksporcie w latach 1996-2019 wzrósł z 4,5 proc. do 11,3 proc.; jednak „dobra stosunkowo mało zaawansowane technologicznie wciąż przeważają” .

W opinii autorów raportu transformacja polskiego eksportu wymaga zmiany jego struktury – wzmocnienia tych specjalizacji, które wpłyną na zwiększenie wartości krajowego koszyka eksportowego. Wśród 23 wyróżnionych przez analityków PIE jako najbardziej perspektywiczne grup produktów znalazły się m.in.: maszyny przemysłowe i urządzenia produkcyjne, chemia przemysłowa, chemia organiczna, wyroby farmaceutyczne oraz urządzenia specjalistyczne.

W raporcie wskazano, na rosnący „katalog polskich hitów eksportowych”. W grupie wyrobów zaawansowanych technologicznie, pierwsze miejsce pod względem wartości w polskim eksporcie zajmuje aparatura odbiorcza dla telewizji kolorowej. „W 2019 r. Polska wyeksportowała w ramach tej pozycji towarowej wyroby o wartości 3,7 mld euro” – czytamy. Hitem są też „bramownice drogowe i wozy okraczające podsiębierne oraz aparaty słuchowe” – z udziałem w eksporcie światowym odpowiednio 42 proc. i 20,7 proc.

Polska jest też europejskim liderem w produkcji i eksporcie sprzętu AGD. „Udział polskich zmywarek do naczyń w światowym eksporcie to 18,8 proc., zaś pralek automatycznych 15,6 proc.” – czytamy Istotny udział w europejskim i światowym eksporcie mają też wyprodukowane w Polsce leki zawierające hormony (30,6 proc. w eksporcie UE i 12,4 proc. w światowym). Zwrócono uwagę, że eksport produktów z tej kategorii w latach 2012-2019 wzrósł o 3530 proc.

„Rośnie rola eksportu autobusów elektrycznych oraz akumulatorów litowo-jonowych. W latach 2012-2019 eksport akumulatorów wzrósł o 2268 proc. do wartości 2 mld euro, co przekłada się na 2,4 proc. udziału w światowym eksporcie” – wskazano. Dodano, że „wciąż silnym punktem na mapie polskiego eksportu” jest sektor rolno-spożywczy – wartość krajowego eksportu produktów z tego sektora wyniosła w 2019 r. 31 mld euro. (PAP)

autorka: Magdalena Jarco

Udostępnij:

Paweł Skutecki

Jeden Komentarz

  • zdzicho

    11 lutego, 2021 at 6:19 pm

    W skrócie – bijemy we wszystkim resztę świata na głowę. Zwłaszcza w liczbie trupów w 2020. Wyższej niż miał Auschwitz. Przedwczoraj widziałem notkę o światowej potędze 'polski' w produkcji… AUTOBUSÓW ELEKTRYCZNYYYYCHHH! Tyle, że wszystkie firmy są niemieckie i hiszpańskie, bo polski SOLARIS został sprzedany w ub. roku Hiszpanom.

    Taka to pomroczność talmudyczna. Szalom. I czapkom.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone gwiazdką są wymagane

20 − 4 =