Będziemy szczepić nauczycieli przeciw COVID-19 najszybciej jak się da, ale jest wyznaczona kolejność zgodnie z hierarchią zapotrzebowania – powiedział we wtorek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
„Kolejność jest wyznaczona zgodnie z hierarchią zapotrzebowania. Siłą rzeczy najbardziej szczepienia potrzebują osoby najstarsze, bo są najbardziej narażone na utratę życia i zdrowia, ale będziemy szczepić nauczycieli najszybciej jak to się da, cały czas trwają dyskusje” – odpowiedział szef resortu edukacji i nauki.
Pytany, czy masowe testowanie nauczycieli klas I-III w kierunku zakażenia SARS-CoV-2 nie jest akcją propagandową i niewiele wniesie odpowiedział, że gdyby to była tylko akcja propagandowa to nie brałoby w niej udziału 165 tys. osób, które chcą przetestować przed powrotem do szkoły. „Naprawdę jest potrzebna” – powiedział.
Czarnek podkreślił w rozmowie z dziennikarzami, że powrót starszych roczników nastąpi najszybciej jak to będzie możliwe, biorąc pod uwagę kwestie bezpieczeństwa i rozwoju pandemii.
„Cieszę się, że wracają uczniowie klas I-III” – mówił minister. Dodał, że każdego dnia w każdej szkole będzie monitorowana sytuacja, jeżeli chodzi o rozwój pandemii i ewentualne ogniska zakaźne, aby – jak mówił – dało to podstawę do dalszej weryfikacji sytuacji.
Szef resortu edukacji i nauki podkreślił, że chciałby, aby uczniowie byli w warunkach jak najbardziej bezpiecznych. Na pytanie, czy będzie zdalne nauczanie do końca roku, Czarnek odpowiedział, że powrót klas I-III po części służy do monitorowania sytuacji w szkołach. „Będziemy monitorować każdego dnia, w każdej szkole ewentualne ogniska zakaźne, żeby później mieć dokładną wiedzę na temat tego, jak to wygląda w ruchu oświatowym” – mówił.
Zapytany, jaki jest próg zakażeń, który umożliwi powrót do szkół starszym rocznikom, odpowiedział, że nie zależy to od progu zakażeń, ale od dynamiki rozwoju pandemii. „Warunki muszą być takie, żeby była stabilizacja, jeżeli chodzi o rozwój pandemii” – ocenił Czarnek.
Na uwagę, czy rozpoczęcie nauczania stacjonarnego dla klas I-III jest przeprowadzaniem doświadczenia, stanowczo zaprzeczył. „To jest kwestia oceny bezpieczeństwa samych uczniów i nauczycieli” – powiedział.
Mówił także o rozwoju poradni psychologiczno-pedagogicznych, które miałyby pomóc uczniom źle znoszącym naukę zdalną. Dodał, że w tej sprawie dalsze komunikaty będą podawane jeszcze w tym miesiącu. (PAP)
Autor: Grzegorz Bruszewski