Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rusza z kampanią „Zadbaj o dziecięcy mózg”

Magdalena Targańska27 sierpnia, 202016 min

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rusza z kampanią „Zadbaj o dziecięcy mózg”, której celem jest zwrócenie uwagi rodziców na nadmierne korzystanie ich dzieci z urządzeń ekranowych. Eksperci podkreślają, że zbyt wczesne udostępnianie dzieciom smartfonów jest szkodliwe dla ich rozwoju.

Fundacja, powołując się na badanie Millward Brown Poland z 2015 r., wskazuje, że ponad 40 proc. rocznych i dwuletnich dzieci korzysta z tabletów lub smartfonów, a niemal co trzecie dziecko w tym wieku korzysta z tych urządzeń codziennie lub prawie codziennie.

Eksperci zaznaczają, że ekrany dają wiele możliwości i mogą pozytywnie stymulować mózg, ale używane w nadmiarze mogą negatywnie wpływać na rozwój i zdrowie dziecka, a także na relacje rodzinne.

Dlatego Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczęła kampanię „Zadbaj o dziecięcy mózg”. Jej celem jest zwrócenie uwagi rodziców na potrzebę zachowania równowagi w korzystaniu z urządzeń ekranowych przez dzieci, uważnego towarzyszenia dziecku i spędzania z nim czasu bez zbędnych rozpraszaczy w postaci ekranów.

Fundacja proponuje rodzicom wprowadzenie do codziennego życia tzw. domowych zasad ekranowych, czyli zbioru reguł określających sposób i czas korzystania z ekranów. Zasady pomagają zadbać o prawidłowy rozwój mózgu dziecka, uczą uważności i równowagi między aktywnościami online i offline oraz mogą pozytywnie wpłynąć na relacje rodzinne.

Wśród zasad wskazano m.in. na ograniczenie czasu dziecka przed ekranem, niepozwalanie mu na patrzenie w ekran przed snem, niekorzystanie przez dziecko z tych urządzeń w trakcie posiłku, odkładanie wszystkich ekranów w jedno miejsce.

Na potrzeby kampanii powstał film przedstawiający historię dziecięcego mózgu, który niepostrzeżenie wchodzi w fascynującą relację z ekranami, która z czasem okazuje się szkodliwa.

Główny bohater filmu, czyli dziecko, jest jednocześnie personifikacją mózgu. „Osiągnęliśmy ten efekt przy wykorzystaniu szczególnych możliwości filmowych. Dzięki temu widz będzie doświadczał tego, jak mózg reaguje na ekran i co czuje w danej sytuacji. Chcieliśmy w emocjonalny sposób pokazać mechanizm budowania swoistej zależności pomiędzy urządzeniami ekranowymi a dziećmi i uwrażliwić rodziców na to, co się dzieje, kiedy pozwolimy, żeby ekrany zdominowały życie dziecka kosztem relacji rodzinnych” – wyjaśnia Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

„Puenta filmu pokazuje, co każdy rodzic powinien zrobić i na co zwrócić uwagę, aby jego dziecko nie wpadło w pułapkę nadmiernego korzystania z ekranów. Pokazujemy, że ekrany nie są złe, ale zbyt wcześnie udostępniane dzieciom i wykorzystywane bez umiaru mogą być zagrożeniem dla ich rozwoju i zdrowia” – dodaje Wojtasik.

Platformę kampanii stanowi strona domowezasadyekranowe.fdds.pl, na której rodzice znajdą szczegóły na temat zasad korzystania z ekranów w rodzinie i porady, jak je wprowadzić w życie. W serwisie są również materiały wideo, grafiki i szereg eksperckich artykułów i podcastów dotyczących m.in. wpływu nadużywania ekranów na rozwój mózgu dziecka, sposobów zapobiegania uzależnieniu od ekranów czy sposobów tworzenia relacji z dzieckiem.

Kampanię „Zadbaj o dziecięcy mózg” realizuje Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę w ramach działań Polskiego Centrum Programu Safer Internet. Współfinasowana jest przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę”. Głównym partnerem kampanii jest Fundacja Orange. Kampanię wspiera również Facebook Polska.

Komunikacja kampanii „Zadbaj o dziecięcy mózg” obejmuje trzyminutowy film, 30-sekundowy spot telewizyjny, ośmiosekundowe spoty do internetu i materiały graficzne, które wykorzystywane będą w social mediach i działaniach PR. Kampania realizowana będzie od 27 sierpnia do 8 października 2020 r.(PAP)

Udostępnij:

Magdalena Targańska

One comment

Leave a Reply

Koszyk