Połączeniami linii Wizz Air do Dortmundu i Oslo lotnisko Katowice wznowiło w środę rano ruch pasażerski – zgodnie z wytycznymi sanitarnymi. Na razie lata tam tylko ten przewoźnik; Ryanair i Lot sygnalizują przywrócenie lotów z Katowic od 1 lipca, a Lufthansa – od 1 września.
Jak wynika z informacji lotniska, Ryanair zamierza rozpocząć odbudowę swojej sieci połączeń z Katowic od 1 lipca. Z tą datą figuruje też w systemie sprzedażowym Lotu przywrócenie codziennych kursów między Katowicami i Warszawą. Lufthansa zamierza częściowo przywracać połączenia z Katowic 1 września, a w pełni – od zimowego rozkładu lotów.
Według Adamczyka przewoźnicy czarterowi, którzy dla katowickiego lotniska stanowią ważną część działalności, uzależniają wznowienie swoich połączeń od zniesienia wymogu zajmowania w samolotach co drugiego miejsca – aby można było w całości zapełnić samoloty.
Zgodnie z obecnym rozporządzeniem rządu, które reguluje zasady wykonywania pasażerskich lotów międzynarodowych, linie lotnicze mogą wykonywać rejsy z i do Polski na razie tylko do państw Unii Europejskiej oraz należących do EFTA (Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Szwajcaria).
Oznacza to, że co najmniej do 30 czerwca br. z i do Polski nie będzie można realizować połączeń do Wielkiej Brytanii, Irlandii Północnej, Portugalii i Szwecji.
Już z początkiem czerwca br. katowickie lotnisko, prowadzące w czasie epidemii ruch cargo i loty związane z serwisowaniem samolotów, było przygotowane do wznowienia obsługi ruchu pasażerskiego na bazie wytycznych Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (European Union Aviation Safety Agency – EASA).
Następnie Katowice Airport potwierdziło gotowość do wznowienia obsługi pasażerów – po ogłoszeniu wytycznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, przygotowanych na podstawie wytycznych EASA, Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) oraz Głównego Inspektora Sanitarnego (GIS).
Wytyczne te oznaczają m.in. zminimalizowanie liczby osób w terminalach pasażerskich (będą mogli do nich wejść tylko odlatujący pasażerowie, pracownicy lotniska i załogi linii lotniczych) i mierzenie temperatury ciała osób odlatujących z Katowic kamerami termowizyjnymi (granica to 38 stopni).
W terminalu umieszczono szereg piktogramów i grafik dotyczących utrzymywania dystansu. Odpowiednio kierują też one pasażerów do stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, kontroli bezpieczeństwa i dalej – do boardingu. Pasażerowie poruszają się jednokierunkowo, bez możliwości mijania się. Obsłudze zapewniono przesłony.
Odloty z Katowic odbywają się tylko z najstarszego terminalu A; nowszy i większy terminal B jest rozbudowywany. Przygotowany zapasowo został terminal D, w obiektach po terminalu cargo, jednak na razie nie będzie on najprawdopodobniej uruchamiany.
Boarding odbywa się strefowo – bez kolejek i tłoczenia się pasażerów przed bramką. Jeżeli do samolotu pasażerowie są dowożeni autobusami, zachowane zostają związane z tym ograniczenia.
W trakcie podróży lotniczej, czyli od wejścia na lotnisko, w samolocie oraz do wyjścia z lotniska obowiązuje używanie maseczek lub przyłbic. Przed wejściem do terminalu można kupić maseczkę w automacie. Dostępne są automatyczne dystrybutory ze środkiem odkażającym.
W samolotach należy spodziewać się m.in. zamkniętych toalet oraz obowiązku wypełnienia karty lokalizacyjnej. Po wylądowaniu w hali przylotów również trzeba utrzymywać dystans. Po odbiorze bagażu rejestrowanego pasażerowie powinni opuścić terminal.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z siatki jego połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w cargo. Zarządca lotniska przed pandemią koronawirusa prognozował, że w 2020 r. skorzysta z niego 5,5 mln podróżnych.
Kryzys branży lotniczej, wywołany pandemią, wymusił konieczność weryfikacji prognoz. Obecnie władze Katowice Airport spodziewają się, że w 2020 r. z tamtejszej siatki połączeń skorzysta o ponad połowę mniej podróżnych niż w 2019 r.(PAP)