PolskaSzumowski: „Wyborcza” kłamie. 50 (na 1200) respiratorów jest już w Polsce

Paweł Skutecki Paweł Skutecki10 czerwca, 202027 min

Artykuł „Gazety Wyborczej” dotyczący zakupu przez resort zdrowia 1,2 tys. respiratorów to fałsz; wysłaliśmy do „GW” sprostowanie – mówił na konferencji w środę minister zdrowia Łukasz Szumowski. 

Szumowski podczas konferencji był pytany o doniesienia medialne dotyczące zatrzymania osób, które „włamywały się do wiat przystankowych” w Warszawie; chodzi o rozwieszanie plakatów uderzających w ministra zdrowia. Komenda Stołeczna Policji poinformowała, że policjanci zatrzymali w nocy z wtorku na środę kolejną osobę w związku z tymi włamaniami. Według doniesień portalu TVP Info zatrzymaną osobą jest „dziennikarz związany z +Gazetą Wyborcza+”.”To pokazuje, jak niski jest w tej chwili poziom pracy i etyki dziennikarskiej w niektórych mediach” – komentował Szumowski.

„Sytuacja kuriozalna, że dziennikarz związany z, jak donoszą media, +Gazetą Wyborczą+ rozwiesza plakaty na nośnikach, których właścicielem jest +Gazeta Wyborcza+, a opisuje to dziennikarz związany z +Gazetą Wyborczą+, który przypadkiem w nocy jest w tym rejonie. Wydaje mi się, że to mówi samo za siebie i nie wymaga komentarza” – dodawał minister zdrowia.

Szumowski odniósł się także do wtorkowego artykułu „GW”, w którym napisano, że „należąca do handlarza bronią spółka E&K, od której Ministerstwo Zdrowia kupiło 1,2 tys. respiratorów za 200 mln zł, nie dostarczyła jeszcze ani jednego aparatu. I nie dostarczy, bo ich producenci zaprzeczają, że mieli z E&K jakikolwiek kontakt”.

Szumowski określił tekst „GW” jako „kłamstwo”.

„To jest fałsz. Właśnie wysłaliśmy sprostowanie – pierwsza parta respiratorów dotarła do Polski, kolejne (dotrą) jeszcze w tym miesiącu. Są to respiratory renomowanego producenta, z wszystkimi gwarancjami” – mówił szef resortu zdrowia.

Zaznaczył, że poza tymi respiratorami w Polsce jest obecnie około 11 tys. respiratorów. „Te 10 proc. łóżek w szpitalach jednoimiennych, a nawet więcej, bo to było 1,5 tys. respiratorów, (które) czekało na pacjentów w gotowości i na szczęście nie musiały nigdy być w 100 procentach wykorzystywane” – powiedział minister zdrowia.

Minister był też pytany o doniesienia portalu TVP Info, który napisał że pierwsza transza respiratorów od firmy E&K to 50 sztuk, a kontrakt opiewa na 1,2 tys. sztuk. Szumowski był pytany, czy są uzasadnione obawy, że ta firma może nie zdążyć do 30 czerwca wywiązać się z umowy.

„My dostaliśmy respiratory do Polski przywiezione. Tak jak powiedziałem, renomowani producenci, od których dostajemy te respiratory mają już wielokrotnie przekroczone zamówienia na swoją produkcję i nie nadążają z nią” – powiedział Szumowski. Zaznaczył, że epidemia koronawirusa wciąż „szaleje na świecie” i respiratory są towarem niezwykle pożądanym.

Pytany, co się stanie, gdy do 30 czerwca nie zostaną dostarczone przez firmę E&K zamówione respiratory i ile pieniędzy już zostało jej przekazanych na zakup respiratorów powiedział, że „standardy są takie same” i gdy firma nie wywiąże się ze swoich dostaw, to kolejnym krokiem jest żądanie dostawy lub zwrotu. „Do tej pory to funkcjonowało poza jedną firmą i nigdy nie było z tym problemu. Ale liczę na to, że wszystkie dostawy zostaną zrealizowane i będziemy mieli pewien nadmiar w Polsce respiratorów, by być bezpiecznymi” – mówił.

W artykule „GW” przypomniano, że odpowiedzialny za zakupy jest w MZ wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński. Dziennik pisze, że z nieoficjalnych informacji wynika, że Cieszyński „unika składania podpisu na jakichkolwiek umowach ws. zakupów związanych z epidemią (koronawirusa). Robią to za niego podległe mu dyrektorki” – podano.

Resort zdrowia domaga się od „GW” sprostowania. „Nieprawdą jest, że spółka E&K, od której Ministerstwo Zdrowia kupiło 1,2 tys. respiratorów za 200 mln zł, nie dostarczyła jeszcze ani jednego aparatu. Nieprawdziwe tym samym jest również stwierdzenie, że firma nie dostarczy ani jednego aparatu. Firma E&K dostarczyła pierwszą partię 50 respiratorów, które znajdują się w magazynie Agencji Rezerw Materiałowych. Kolejne dostawy będą realizowane jeszcze w czerwcu” – głosi sprostowanie skierowane do redaktora naczelnego gazety Adama Michnika i do redaktora naczelnego portalu Wyborcza.pl Jarosława Kurskiego. (PAP)

Udostępnij:

Paweł Skutecki

Paweł Skutecki

Dziennikarz, działacz społeczny i polityczny. Redaktor naczelny portalu Nasza Polska.

2 komentarze

  • Avatar
    Paweł K.

    10 czerwca, 2020 at 3:17 pm

    Właśnie! GW! (…).

    Odpowiedz

    • Avatar
      PI Grembowicz

      10 czerwca, 2020 at 9:10 pm

      Oni zawsze kłamią! Taki sens życia/egzystencji/racja bytu!/brak Dekalogu!

      Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone gwiazdką są wymagane

4 × three =