Szynkowski vel Sęk mówił na posiedzeniu sejmowej komisja łączności z Polakami za granicą, że konsulaty polskie w Charkowie, Odessie, Winnicy i Łucku zostały ewakuowane.
„Nadal w szczątkowym składzie pracuje konsulat generalny we Lwowie, gdzie w tej chwili przebywa 36 osób, ambasada w Kijowie została ewakuowana, na miejscu pozostały trzy osoby, w tym ambasador (Bartosz Cichocki)” – powiedział wiceszef MSZ.
Mówił, że w związku z tym resort ma ograniczoną zdolność do pozyskiwania informacji i „ograniczone możliwości działania, choć nie ograniczone do zera”. „Tam , gdzie tylko jest ta możliwość działamy na rzecz polskich obywateli” – podkreślił.
Przypomniał, że 25 lutego w MSZ uruchomiono infolinię (22) 523 88 80 dla Polaków i osób posiadający Kartę Polaka. Mówił, ze od początku działania infolinii było ponad 12 tys. połączeń, obecnie jest ok. 600 prób połączeń dziennie.
Szynkowski vel Sęk dodał, że uruchomiona została też strona pomagamukrainie.gov.pl w języku polskim i ukraińskim.
Mówił też, że obecnie sytuacja na polsko-ukraińskich przejściach granicznych uległa znaczącej poprawie.
Przekazał, że „okres kryzysowy” trwał w weekend, kiedy czas oczekiwania na przejściach sięgał od 35 do 80 godzin. Po uproszczeniu procedur ze strony Ukrainy na żadnym przejściu czas oczekiwania nie przekracza ośmiu godzin, a na szeregu przejść nie przekracza dwóch godzin. „Więc można powiedzieć, że jest zasadniczo płynny” – powiedział wiceszef MSZ.
Podkreślił, że posiadacze Karty Polaka tak jak Polacy mogą korzystać na przejściach z bramek przeznaczonych dla obywateli państw strefy Schengen.
Szynkowski vel Sęk przypomniał, że MSZ i Konsulat Generalny RP we Lwowie zorganizowały trzy konwoje ewakuacyjne dla osób z terenów objętych wojną. Ewakuowano w sumie ponad 300 osób, w tym ponad 200 obywateli RP oraz posiadaczy Kart Polak oraz pojedynczych obywateli innych państwa i dziennikarzy, a także dzieci ze szpitala onkologicznego. (PAP)
autor: Karol Kostrzewa