System e-TOLL już działa, a wnoszenie opłat drogowych wygląda obecnie zupełnie inaczej niż jeszcze kilka miesięcy temu. Warto więc zapoznać się z nową metodą, szczególnie jeśli planujesz w najbliższym czasie przejazd jednym z płatnych odcinków autostrad. Sprawdź, co dokładnie się zmieniło, jak zarejestrować się w systemie i jak z niego korzystać.
e-TOLL – na czym polega nowy system poboru opłat drogowych?
e-TOLL to nowy system poboru opłat stosowany na wszystkich płatnych odcinkach dróg, W przypadku kierowców samochodów osobowych dotyczy on jedynie dwóch odcinków autostrad: A2 na trasie z Konina do Strykowa i A4 od Wrocławia do Sośnicy. System jest również dedykowany pojazdom ciężarowym, które muszą się liczyć z opłatami na większej ilości tras. Głównym celem wprowadzenia systemu e-TOLL jest rozładowanie korków przy bramkach i usprawnienie przejazdów. Jest on całkowicie zdalny i elektroniczny, a bazuje na danych geolokalizacyjnych (GPS).
Aby dokonać opłaty za pośrednictwem e-TOLL, nie trzeba zatrzymywać się przy bramkach. Trzeba jednak wcześniej zarejestrować się w systemie i doładować konto przedpłacone. Trzeba również dysponować urządzeniem z GPS (o tym więcej za chwilę). Na razie dostępne są jeszcze tradycyjne formy płatności na autostradach, ale okres przejściowy wkrótce się skończy. Dlatego warto już teraz zainteresować się nową metodą.
e-TOLL – jak się zarejestrować?
Pierwszym krokiem do korzystania z e-TOLL jest rejestracja. Nie jest to trudne, szczególnie jeśli masz dostęp do Internetu. Wszystkie formalności można załatwić online – wystarczy się zarejestrować i założyć Internetowe Konto Klienta (IKK). Możliwe jest również dokonanie rejestracji osobiście w Miejscach Obsługi Klienta lub za pośrednictwem wybranych operatorów kart flotowych oferujących usługi e-TOLL.
Aby założyć IKK, najlepiej wejść na stronę etoll.gov.pl. Założenie konta przebiega szybko i intuicyjnie. Rejestracja e-TOLL pozwala na zarządzanie wszystkimi usługami, to znaczy przede wszystkim płatnościami i przejazdami. Każdy płatny przejazd jest rejestrowany w systemie, a Indywidualne Konto Klienta pozwala mieć do niego wgląd. Właściciele flot pojazdów mogą również wygodnie nimi zarządzać. Ponadto IKK jest narzędziem do płatności.
System poboru opłaty elektronicznej KAS – sposób zbierania danych
System poboru opłaty elektronicznej KAS (Krajowej Administracji Skarbowej, która zarządza e-TOLL) działa na podstawie danych geolokalizacyjnych. Oznacza to, że opłata jest naliczana po wykryciu, że kierowca przejechał określony odcinek drogi. Jak będą zbierane te dane? Istnieje kilka możliwości.
- Aplikacja mobilna najprawdopodobniej będzie najpopularniejsza u osób prywatnych. Jest ona bezpłatna, prosta w obsłudze i dostępna na urządzenia z systemem Android oraz iOS. Aplikacja e-TOLL wykorzystuje moduł GPS znajdujący się obecnie w prawie każdym smartfonie lub tablecie.
- Urządzenie pokładowe OBU (On-Board Unit) to inna metoda kontroli położenia pojazdu. Jest to rozwiązanie raczej niedrogie i niewymagające specjalistycznego montażu. Jedno urządzenie OBU może być używane na zmianę w kilku samochodach.
- Zewnętrzny System Lokalizacji pojazdów (ZSL) również może współpracować z e-TOLL. Należy jednak wcześniej sprawdzić jego kompatybilność. To rozwiązanie najdroższe i najbardziej złożone (system wymaga stałego montażu w aucie), ale również zapewniające najwięcej możliwości. Na rynku dostępne są bardzo ciekawe urządzenia tego typu, np. GeoNAVI – lokalizator pozwalający na znacznie lepszą kontrolę pojazdów i kierowców, optymalne planowanie i śledzenie tras, zabezpieczenie przed kradzieżą, kontrolę zużycia paliwa itp.
To, jaki sposób przekazywania danych do systemu wybierze kierowca, zależy tylko od niego. Coraz więcej kierowców decyduje się na urządzenia typu OBU i ZSL, przez co zaczyna ich brakować na rynku. W e-TOLL GPS nie ma jednak problemów z dostępnością.
e-TOLL – opłaty na drogach
Jak dokonać opłaty za przejazd w systemie e-TOLL? W tym przypadku nie musisz zatrzymywać się w kolejce do bramki. Obecnie przejazd jest możliwy przez odpowiednio oznaczone, skrajne pasy po prawej stronie przejazdu. Wcześniej trzeba jednak doładować konto w systemie (ma on formę przedpłaconą, chyba że zdecydujesz się na konto z rozliczeniem okresowym i spełnisz wymagania związane z jego założeniem). Potrzebne będzie również urządzenia OBU lub ZSL albo aplikacja e-TOLL – należy pamiętać, że podczas przejazdu geolokalizacja musi być włączona. System automatycznie naliczy opłatę po przejechaniu płatnego odcinka. Już wkrótce opłaty na drogach będą wnoszone tylko tą metodą, dlatego warto już teraz zacząć się przyzwyczajać!