Raport po raporcie potwierdza, że w Polsce nie jest najlepiej jeśli chodzi o aktywność fizyczną dzieci i młodzieży: Raport Instytutu Matki i Dziecka z 2013 roku czy Raport o stanie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce z 2022. Ten ostatni wskazuje, że jedynie 16,8% dzieci i młodzieży w Polsce jest umiarkowanie bądź intensywnie aktywna fizycznie przez przynajmniej 60 minut dziennie 7 dni w tygodniu. Zaobserwowano w nim także „brak dostatecznej priorytetyzacji upowszechniania aktywności fizycznej dzieci i młodzieży na poziomie centralnym i samorządowym. Na obu poziomach potrzeba liderów i działań o znacznie większej skali, aby poprawić wyniki dotyczące zachowań powiązanych z aktywnością fizyczną dzieci i młodzieży w Polsce w przyszłości”.
Jak zaktywizować dzieci
Co jakiś czas pojawiają się pomysły na uporządkowanie i nadanie odpowiedniego priorytetu aktywności fizycznej w Polsce. W 2013 roku zaproponowano program pilotażowy „Program Rozwoju Sportu do roku 2020”.
Wsparcie przychodzi również od sektora prywatnego. Decathlon zainicjował projekt „Matura z WF-u”. Okazuje się jednak, że to nie wystarczy.
Aktywność fizyczna niezmiennie potrzebuje wsparcia, zarówno finansowego, jak i wizerunkowego. Z jednej strony należy dzieci zachęcać do aktywności, dać im szansę poznania różnych dyscyplin sportu. Pokazać, że choć nie muszą być w każdej z nich mistrzami, to nawyki, wiedza, znajomość zasad będą procentowały w przyszłym życiu.
Z drugiej strony mamy mnóstwo dyscyplin sportowych, jednak tylko kilka cieszy się popularnością pozwalającą na profesjonalne dbanie o juniorów. Choć nawet w takich dziedzinach jak piłka nożna — wydawałoby się sport narodowy, istnieją bardzo wyraźne różnice w szansach na rozwój między mniejszymi i większymi miejscowościami.
Według raportu „Uczestnictwo w sporcie i rekreacji ruchowej w 2021 roku” w grupie najmłodszych (5–9 lat) głównymi deklarowanymi powodami braku aktywności fizycznej były: brak organizatora zajęć lub odpowiednich obiektów w pobliżu miejsca zamieszkania – 32% (w 2016 r. – 21,8%). Dzieci i młodzież z grup wiekowych 10–14 i 15–19 lat wskazały jako główną barierę brak zainteresowania lub chęci do aktywnego spędzania wolnego czasu – odpowiednio 28,1% i 44,9%. Młodzież (15–19 lat) natomiast jako ważniejsze powody podawała brak organizatora – 19,6% oraz brak wolnego czasu – 14,2%.
Co na to ikony sportu
Nikt nie zna lepiej tego problemu od samych sportowców. Adam Małysz, międzynarodowa ikona sportu, pierwszy skok oddał jeszcze zanim poszedł do szkoły. Doskonale zatem zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest zarówno wspieranie sportowców na początkowym etapie kariery oraz popularyzowanie aktywności fizycznej w ogóle.
On i ponad 30 innych byłych i obecnych mistrzów sportu postanowiło zwrócić uwagę na problem sportu juniorskiego w Polsce tworząc inicjatywę „Sztafeta Charytatywna”.
W ramach tej akcji mistrzowie z różnych dyscyplin sportowych połączą siły, by inspirować, motywować i dawać nadzieję młodym pokoleniom. Kibice będą mieli szansę realnie wesprzeć ulubione dyscypliny i pomóc najmłodszemu pokoleniu w sięganiu po laury.
Każdy miesiąc „Sztafety Charytatywnej” będzie dedykowany danej dyscyplinie sportowej. Środki będą zbierane na zrzutka.pl/sztafeta i przekazywane na potrzeby młodych sportowców.
Od żużla w lipcu, lekkoatletyki w sierpniu, kolarstwa freestyle i szosowego we wrześniu, sportów walki w październiku, skoków narciarskich w listopadzie i sportów zimowych w grudniu. W 2024 roku sztafeta będzie kontynuowana z kolejnymi dyscyplinami.
W koordynacji tego przedsięwzięcia sportowców wspierają: Wojtek „Gniazdo” Pawlusiak — najbardziej rozpoznawalny polski snowboardzista na arenie międzynarodowej oraz powołana przez Zrzutka.pl Fundacja To się uda! — odpowiedzialna m.in. za takie akcje jak: Bezpieczne KobieTY i Podaruj Wakacje, a także za jedną z największych zrzutek: Razem dla Ukrainy.
Chcąc mieć medale i sprawniejsze fizycznie społeczeństwo, należy zainwestować w najmłodszych. Każdy ma szansę wesprzeć sportowych juniorów wspierając akcję finansowo na zrzutka.pl/sztafeta, ale również promując ją dostępnymi kanałami. Jeden udostępniony post czy lajk w Social Mediach może oznaczać realną zmianę w karierze sportowej jednego dziecka.
Źródło informacji: Fundacja To się uda