Uczennice realizują swój projekt uczestnicząc w olimpiadzie „Zwolnieni z teorii”. Rzeczniczka władz powiatowych Magdalena Fritz poinformowała, że szukając pomocy, trafiły m.in. do bielskiego starostwa.
„Maja Niemczyk, Justyna Pisarek i Dagmara Rokita są uczennicami bielskiego +medyka+, VIII Liceum Ogólnokształcącego. Z koleżanką z Bielskiej Szkoły Przemysłowej Anną Dobranowską postanowiły pomóc swoim rówieśnikom. W ramach projektu +W porządku!+ powstaje strona internetowa poświęcona zdrowiu psychicznemu wraz ze skrzynką odbiorczą, z której każdy może skorzystać” – zakomunikowała Fritz.
Zdaniem Mai Niemczyk, pomysł ma dać wsparcie koleżeńskie. „Jeśli w jakiejś wiadomości znajdą się problemy, które nas przerosną, wówczas zwrócimy się do specjalistów” – wskazała.
Uczennice szukają wśród fundacji i organizacji tych, które będą w stanie wesprzeć je poradą psychologa, terapeuty lub lekarza. To do nich ma trafić nadesłany e-mail. Dziewczęta chcą też publikować rozmowy ze specjalistami, aby pokazać, że zdrowie psychiczne jest ważne i trzeba o nie zadbać, szczególnie w pandemii COVID-19.
Nastolatki zwróciły uwagę, że kolejne lockdowny i nauka zdalna zmieniły życie ich rówieśników. Od ok. 400 uczniów otrzymały wypełnioną ankietę na ten temat. Wynika z nich, że młodym najbardziej dokucza samotność, stres i brak bezpieczeństwa.
Ich zdaniem najgorsze jest to, że młodzi nie mają z kim o tym porozmawiać. „Kontakt przez komunikatory nie zastąpi bezpośrednich relacji między ludźmi. Tymczasem z ankiet wynika, że naszym rówieśnikom dokucza samotność, nie mają z kim porozmawiać o problemach. Nie czują się też bezpiecznie w nowej rzeczywistości” – uważa Maja Niemczyk.
Zdaniem szefowej wydziału zdrowia w starostwie Lucyny Majewskiej, na oddziale psychiatrii dziecięcej powiatowego szpitala pediatrycznego można zaobserwować, jak ogromne problemy mają młodzi. „Jestem pod dużym wrażeniem, że tak młode osoby chcą same coś z tym zrobić i zadają sobie tyle trudu” – powiedziała.
Strona internetowa projektu ma ruszyć lada moment. Będzie aktywna przez dwa miesiące. „Po tym czasie trzeba podsumować działania” – wskazała Magdalena Fritz.
W ogólnopolskiej olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii” uczniowie sami organizują projekty społeczne. Po realizacji własnej inicjatywy uczestników prowadzi platforma edukacyjna. Dzięki niej wiedzą, jak działać i uczą się zarządzania projektem w profesjonalny sposób. Platforma „Zwolnieni z teorii” posiada obecnie ponad 76 tys. użytkowników. Zrealizowano 2,8 tys. projektów społecznych. (PAP)
autor: Marek Szafrański