„Losy dzieci pod okupacją niemiecką w latach 1939-1945” – to materiały edukacyjne dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, przygotowane z okazji kolejnej rocznicy zakończenia II wojny światowej, przez Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej IPN w Warszawie.
Poinformowano, że teksty źródłowe to przede wszystkim relacje dzieci spisane tuż po wojnie lub wspomnienia osób, które podczas II wojny światowej były dziećmi.
Za ich wybór i opracowanie odpowiada Edyta Gula, edukatorka z warszawskiego Oddziału IPN, która chciała pokazać wojnę z perspektywy dzieci.
„Taki punkt widzenia uświadamia nam tragiczny los i wstrząsające przeżycia najmłodszych, najbardziej bezbronnych ofiar wojny, a jednocześnie pozwala opowiedzieć o wydarzeniach, których dzieci były uczestnikami i świadkami: o pacyfikacjach, wysiedleniach, germanizacji, pracy przymusowej, obozach, Zagładzie, czy Rzezi Wołyńskiej. Materiały dokumentują też udział dzieci i młodzieży w tajnym nauczaniu, akcjach Małego Sabotażu i Powstaniu Warszawskim” – napisano.
Oceniono, że „oddanie głosu najmłodszym może być ponadto ważną propozycją metodyczną w nauczaniu historii II wojny światowej – uczniom łatwiej jest utożsamić się z zakresem doświadczeń, obserwacji, uczuć rówieśników, którym wojna odebrała dzieciństwo”.
Zadania zamieszczone w materiałach edukacyjnych stanowią całość tematyczną, ale zostały tak opracowane, aby można było z nich korzystać niezależnie od siebie w formie wyboru ćwiczeń do interesujących nauczyciela zagadnień. Polecenia pozwalają na wybór formy pracy: indywidualnej, grupowej lub samodzielnej, pozalekcyjnej pracy ucznia.
Publikacja zawiera pomoce dydaktyczne: mapy, zdjęcia, ilustracje, karty pracy, schematy i tabele.
Materiały są dostępne na stronie Instytutu Pamięci Narodowej od 7 maja. (PAP)
autor: Katarzyna Krzykowska