PolskaEksperci: pandemia poprawiła wyniki finansowe mniejszych sieci handlowych

Magdalena Targańska21 marca, 202114 min
Potrzebujemy Twojej pomocy, żeby wciąż tworzyć niezależne, wolne media. Jak możesz nam pomóc?

 

Za pomocą Pay Pal'a:
Za pomocą przelewu tradycyjnego:

 

Fundacja „Będziem Polakami”
ul. Podhalańska 3
85-123 Bydgoszcz
PKO BP PL04 1020 1462 0000 7902 0326 0783
Tytuł przelewu: darowizna na cele statutowe

Pandemia poprawiła wyniki finansowe mniejszych sieci handlowych – wskazuje w analizie Polski Instytut Ekonomiczny. Najwyższą rentowność obrotu netto osiągnęły firmy zarejestrowane na Warmii i Mazurach oraz na Śląsku.

PIE zwrócił uwagę, że choć pandemia najmocniej uderzyła w małe i średnie przedsiębiorstwa, to część lokalnych firmy poprawiła rentowność.

„Wyniki finansowe w handlu i transporcie po III kw. 2020 r. wskazują, że poprawia się kondycja firm w mniejszych województwach” – zauważyli eksperci w najnowszym wydaniu „Tygodnika Gospodarczego PIE”.

Analitycy zastrzegli, że często odbywa się to kosztem większych sieci zarejestrowanych w województwach z głównymi ośrodkami miejskimi, np. na Mazowszu, Dolnym Śląsku czy w Małopolsce.

„Pandemia poprawiła wyniki finansowe mniejszych sieci w sektorze handlowym. Najwyższą rentowność obrotu netto osiągnęły firmy zarejestrowane w województwach warmińsko-mazurskim (4,5 proc.) i śląskim (3,7 proc.)” – wyliczyło PIE.

Zwrócono uwagę, że wyniki te były lepsze względem III kw. 2019 r. o kolejno 2,5 pkt. proc. i 1,8 pkt. proc. Znacząco wzrosły też rentowności przedsiębiorstw w województwach podlaskim i lubelskim. Natomiast największe sieci zarejestrowane w województwach mazowieckim i małopolskim „notowały skromny wzrost rzędu 0,3-0,4 pkt. proc.”. Według analityków podobne tendencje widoczne w były skali kraju – „średnia rentowność obrotu w handlu wzrosła o 0,3 pkt. proc. – do 2,4 proc.”.

Różnice widoczne są też w sektorze transportowym. „Firmy z Mazowsza i Małopolski zakończyły III kw. z dużymi spadkami rentowności – współczynniki były o 3,5 pkt. proc. niższe niż rok temu” – zaznaczyło PIE. Równolegle rosły rentowności przedsiębiorstw w województwach łódzkim (3,5 pkt. proc.), warmińsko-mazurskim (2,1 pkt. proc.) i świętokrzyskim (2 pkt. proc.) – dodano.

Z analizy wynika, że również w sektorze turystycznym i gastronomicznym największe straty dotyczyły regionów z głównymi ośrodkami miejskimi. „Rentowność obrotu netto spadła o 35 pkt. proc. w województwie łódzkim, 20 pkt. proc. w województwie śląskim i 18 pkt. proc. w województwie małopolskim” – wyliczono. Łączna rentowność branży w Polsce spadła z 7,3 proc. do -3,4 proc. (o 10,7 pkt. proc.). „W tym samym czasie rentowność przedsiębiorstw operujących na Podlasiu, Lubelszczyźnie czy Podkarpaciu utrzymała się na dodatnich poziomach” – wskazali analitycy. (PAP)

 

autor: Magdalena Jarco

Udostępnij:

Magdalena Targańska

Jeden Komentarz

  • ( ˇ෴ˇ )

    21 marca, 2021 at 9:46 pm

    Przecież, qwa to proste, gospodarka podlega filozofii Kubusia Puchatka w wersji talmudycznej – „im bardziej Kubuś zaglądał do słoika z miodkiem, tym było go tam więcej”! Oczywiste.

    Zresztą sam TALMUD to anagram słowiańskiego MĄDROŚĆ < MUDRASC < MUDRAT' TALMUD.

    Odpowiedz

Odpowiedz ( ˇ෴ˇ ) Zrezygnuj z odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone gwiazdką są wymagane

dwa + szesnaście =