„Chrześcijanie i muzułmanie: wspólnie chroniąc miejsca kultu” – pod takim hasłem odbywa się dziś w Kościele katolickim w Polsce XXI Dzień Islamu. Jego celem jest odważne stawanie przy prawdzie swej religii i okazanie autentycznej wolności w dialogu – wskazał przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi KEP bp Henryk Ciereszko.
Z powodu obostrzeń sanitarnych główne obchody w tym roku odbywają się w formule online.
Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest po zakończeniu Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan – 26 stycznia. Służy on przezwyciężaniu niechęci i uprzedzeń między chrześcijanami a muzułmanami.
W tym roku podczas centralnych uroczystości, które rozpoczną się o godz. 18.00 przedstawiciele obydwu religii będą czytać fragmenty Biblii i Koranu odnoszące się do motta tegorocznego spotkania „Chrześcijanie i muzułmanie: wspólnie chroniąc miejsca kultu”. Temat rokrocznie wyznacza przesłanie skierowane do muzułmanów przez Papieską Radę ds. Dialogu Międzyreligijnego na zakończenie miesiąca postu, ramadanu.
Podkreślono w nim, że miejsca kultu pełnią ważną rolę w chrześcijaństwie i w islamie, podobnie jak i w innych religiach. Zaznaczono, że są one nie tylko miejscem kultu i modlitwy, ale także „przestrzenią duchowej gościnności”. „Wyznawcy innych religii pojawiają się tu przy różnych specjalnych okazjach: ślubach, pogrzebach, wspólnotowych świętach” – czytamy w przesłaniu.
W kontekście niedawnych ataków na kościoły, meczety i synagogi, które stają się atakiem przemocy przypomniano „Dokument o ludzkim braterstwie dla pokoju światowego i współistnienia” podpisany przez papieża Franciszka i Wielkiego Imama Al-Azharu, Ahmada At Tajjiba z 4 lutego 2019 roku, że +Ochrona miejsc kultu – synagog, kościołów i meczetów – stanowi powinność zagwarantowaną przez religie, ludzkie wartości, prawa oraz konwencje międzynarodowe. Wszelkie próby atakowania miejsc kultu, lub zagrażania im poprzez zamachy, wybuchy, lub zniszczenia – stanowią wypaczenia nauczania religijnego, a także wyraźne pogwałcenie prawa międzynarodowego”.
W czasie obchodów XXI Dnia Islamu zaplanowano m.in. dwugłos chrześcijańsko-muzułmański. Ze strony katolickiej głos zabierze o. Ireneusz Sławomir Ledwoń OFM, zaś perspektywę muzułmańską przybliży imam Arkadiusz Miernik. Spotkanie zgodnie z tradycją zwieńczy znak pokoju.
„Dzień Islamu ma służyć szerzeniu wśród katolików i muzułmanów idei dialogu między katolikami i wyznawcami islamu, wzajemnemu poznawaniu chrześcijaństwa i islamu oraz istniejących w nich obyczajów, a także przezwyciężaniu niechęci i uprzedzeń między ich wyznawcami, wskazywaniu na to, co łączy, a nie dzieli muzułmanów i chrześcijan” – zaznaczył bp Ciereszko w przesłaniu z okazji obchodów.
Podkreślił, że inicjatywy tej nie można traktować jako ukłonu w stronę islamu. „Wręcz przeciwnie, to odważne stawanie przy prawdzie swej religii i okazanie autentycznej wolności w dialogu i zbliżeniu, bez lęku o naruszanie tożsamości swej wiary, która tylko może być pogłębiona i umocniona przez otwartość oraz prowadzony dialog z wyznawcami innych religii i światopoglądów” – wyjaśnił hierarcha.
Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest od 2001 r. Ustanowiono go decyzją Konferencji Episkopatu Polski, jako dzień modlitw poświęcony islamowi. Organizację ogólnopolskich obchodów powierzono Radzie Wspólnej Katolików i Muzułmanów i Komitetowi ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego KEP.
Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów istnieje od 13 czerwca 1997 r. Powołano ją podczas międzyreligijnego spotkania w ramach Dni Tatarów w Warszawie. Współprzewodniczącym ze strony katolickiej jest prof. Agata Skowron-Nalborczyk, współprzewodniczącym ze strony muzułmańskiej jest Rafał Berger. Sekretarzem generalnym jest Grzegorz Olszewski.
Wcześniej regularne modlitwy w intencji pokoju i współdziałania z wyznawcami islamu w świątyniach katolickich w Polsce prowadziła Fundacja Dzieło Odbudowy Miłości D.O.M. (PAP)
Autor: Magdalena Gronek