Światowa Organizacja Zdrowia WHO odnosi się krytycznie do tzw. „paszportów odporności”, gdyż nie wiadomo do końca na jak długo uodparnia szczepionka. Jednak coraz więcej jest głosów dochodzących m.in. od linii lotniczych, że takie „dokumenty” będą wymagane.
Koncerny IBM i Clear opracowują niezależnie aplikacje, które mogą zostać użyte m.in. do weryfikacji wstępu na koncerty i wydarzenia sportowe. Ticketmaster „bada możliwości ulepszenia istniejących możliwości sprzedaży cyfrowych biletów”, aby mogły one obejmować informacje o szczepieniach potencjalnych kupujących.
Linie lotnicze i inne firmy są zainteresowane aplikacjami, które umożliwią ich klientom wprowadzanie i przechowywanie informacji o szczepieniach, wynikach testów i innych dokumentów medycznych. Osoby, które otrzymały szczepionkę, będą mogły wtedy pokazać przepustkę zdrowotną – „paszport odporności” – wygenerowaną przez aplikację i łatwiej będą mogły poruszać się po świecie niż osoby, które się nie zaszczepią „dobrowolnie”.
JetBlue, Lufthansa, Swiss International Airlines, United Airlines, Virgin Atlantic i Airport Council International biorą udział w programie CommonPass, który „umożliwia osobom fizycznym wykazanie statusu COVID”. Program ma się rozpocząć jeszcze w grudniu dla pasażerów lotów z Nowego Jorku, Bostonu, Londynu i Hongkong. AOKpass, opracowany przez Międzynarodową Izbę Handlową, „umożliwia użytkownikom przedstawianie urzędom granicznym dokumentów medycznych uwierzytelnionych cyfrowo i zabezpieczonych”.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego, które reprezentuje przewoźników na całym świecie, posiada Travel Pass, który będzie „zarządzać i weryfikować bezpieczny przepływ niezbędnych badań lub informacji o szczepionkach” i ma zostać uruchomiony w pierwszym kwartale 2021 roku.
One comment
wrfw
27 grudnia, 2020 at 1:01 pm
ominiemy to…