Kierowcy mogą już korzystać z 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 Suwałki – Budzisko (granica polsko-litewska). Oddany do ruchu 22 grudnia 2022 r. fragment S61 został zrealizowany w ramach międzynarodowego szlaku transportowego Via Baltica.
– Polski odcinek międzynarodowego szlaku transportowego, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, został już doprowadzony do polsko-litewskiej granicy w Budzisku. Via Baltica, bo jej częścią jest droga ekspresowa S61 Suwałki – Budzisko, to przykład determinacji obecnego rządu, a także dobrej współpracy z naszymi sąsiadami. Litwa także dostrzegła, że Via Baltica jest szczególnie istotna dla rozwoju gospodarczego naszego regionu Europy i intensywnie pracuje nad realizacją swojego odcinka tej trasy – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W ramach budowy S61 Suwałki – Budzisko powstała dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 24,2 km. Nawierzchnia nowej drogi została wykonana z betonu cementowego i przystosowana do obciążenia 11,5 tony/oś. Na oddanym do ruchu odcinku wybudowane zostały dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki oraz dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych: Żubryn Wschód i Zachód oraz Budzisko Wschód i Zachód.
W ciągu nowej trasy wybudowano 34 obiekty inżynierskie: mosty, wiadukty, estakady i przejścia dla zwierząt. Przebudowane zostały drogi powiatowe i wojewódzka krzyżujące się z drogą ekspresową. Oprócz jezdni głównych w ramach inwestycji wykonana została sieć dróg dojazdowych obsługujących tereny przyległe.
Dofinansowanie unijne z CEF
Odcinek S61 Suwałki – Budzisko jest realizowany w systemie Projektuj i buduj. Umowa z wykonawcą, firmą Budimex, opiewa na ok. 1,04 mld zł. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Łączna kwota dofinansowania dla odcinka S61 obwodnica Szczuczyna – granica państwa wynosi ok. 1,6 mld zł.
– Bardzo cieszy nas dzisiejsza uroczystość otwarcia odcinka drogowego Suwałki – Budzisko, bardzo ważnego odcinka polskiego fragmentu Via Baltica współfinansowanego z unijnego programu CEF. Ten kluczowy projekt został wybrany w ramach pierwszego konkursu CEF i otrzymał ponad 379 mln euro wsparcia finansowego z Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę rosyjską agresję przeciwko Ukrainie, Via Baltica ma jeszcze większe znaczenie we wspieraniu mobilności wojskowej. Droga S61 jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej łączącej Polskę z krajami bałtyckimi i zapewnia ciągłość Korytarza Sieci Bazowej Morze Północne – Bałtyk pomiędzy dwoma najbliższymi węzłami miejskimi po obu stronach polsko-litewskiej granicy. Modernizacja tego ważnego odcinka drogi przyczyni się również do ożywienia przewozów towarowych i pasażerskich, w regionie i poza nim, przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa transportu drogowego i skróceniu czasu przejazdu – powiedział Olivier Silla, dyrektor ds. zrównoważonych sieci i inwestycji w Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).
Via Baltica – inwestycja o znaczeniu europejskim
Via Baltica to międzynarodowy korytarz transportowy łączący kraje bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia) z państwami Europy Zachodniej. W Polsce kluczowym fragmentem tego szlaku jest droga ekspresowa S61, która docelowo będzie mieć około 220 km długości i będzie się rozpoczynać od węzła Ostrów Mazowiecka Północ na drodze ekspresowej S8 aż do Budziska. Dzięki oddaniu do ruchu odcinka S61 Suwałki – Budzisko kierowcy mogą już korzystać z prawie 70-kilometrowego fragmentu tej drogi od węzła Kalinowo do granicy z Litwą. Dostępny jest też kolejny, ponad 65-kilometrowy odcinek trasy Via Baltica pomiędzy węzłami Kolno i Ełk Południe. Od 2021 r. kierowcy mogą korzystać ponadto z 17 km odcinka S61 Śniadowo – Łomża. Droga ekspresowa S61 znacząco usprawnia tranzyt oraz poprawia bezpieczeństwo poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego.
W realizacji są jeszcze trzy fragmenty S61 o długości nieco ponad 55 km. W 2023 r. zostaną udostępniane do ruchu dwa odcinki S61 – blisko 23 km pomiędzy węzłami Ełk Południe i Kalinowo (woj. warmińsko- mazurskie) oraz 19,5 km od węzła Ostrów Mazowiecka Północ (na S8) do węzła Śniadowo (na styku woj. mazowieckiego i podlaskiego). Udostępniony zostanie również węzeł Łomża Zachód, a tym samym ok. 7 km trasy od węzła Łomża Południe. W połowie 2024 r. wykonawca obwodnicy Łomży (węzeł Łomża Zachód – węzeł Kolno) ma zapewnić przejezdność tego odcinka, czyli udostępnić do ruchu minimum jedną jezdnię (w przekroju 1×2) na całej długości trasy głównej. To umożliwi nie tylko ominięcie Łomży, ale także przejechanie całej S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Budziska, co jest szczególnie ważne dla ruchu tranzytowego.
Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno – z dwoma jezdniami i infrastrukturą towarzyszącą – planowany jest do oddania w połowie 2025 r. Wtedy też zakończy się budowa drogi ekspresowej S61, która na całej długości będzie drogą dwujezdniową.
Źródło: gov.pl