Według serwisu Prawo.pl nowe rozwiązania w e-zdrowiu powinny wspomagać pacjenta i system ochrony zdrowia oraz umożliwić prowadzenie autodiagnostyki oraz zdalnej opieki nad pacjentem. Mają one także ułatwić komunikację z pracownikami medycznymi oraz informować o ścieżce pacjenta w systemie ochrony zdrowia. Rozwiązania e-zdrowia będą wykorzystywać potencjał sztucznej inteligencji.
Jak dowiedział się serwis Prawo.pl w 2023 roku w ramach programu rozwoju e-zdrowia na lata 2022-2027 zostaną wprowadzone następujące pilotaże projektów:
1. system e-krew ma wesprzeć zarządzanie publiczną służbą krwi poprzez:
– ograniczenie czynności administracyjnych związanych z oddawaniem krwi;
– dostosowanie liczby i rodzajów donacji do prognozowanego zapotrzebowania na krew i jej składniki;
– optymalizację gospodarowania zapasami krwi dzięki ujednoliceniu systemu zamawiania i wydawania krwi oraz informowania o niepożądanych zdarzeniach i reakcjach;
2. system e-hemofilia ma wspomagać pacjentów chorych na hemofilię poprzez:
– elektroniczny dzienniczek pacjenta chorego na hemofilię lub skazy krwotoczne;
– koordynację opieki nad pacjentem z hemofilią i skazami krwotocznymi;
3. system e-poltransplant ma usprawnić procesy transplantologii
– będzie wspierał Poltransplant w lepszym i szybszym parowaniu dawców z biorcami.
Dziennikarze Prawo.pl zastanawiają się, czy szerokie usługi w ramach e-zdrowia nie spowodują wykluczenia z dostępu do świadczeń osób, które mają utrudnioną możliwość korzystania z nowych technologii.
„Nie rozumiem, w jaki sposób czat dla osób wykluczonych cyfrowo miałby być pomocą w jego problemach zdrowotnych. Być może tu jest jakiś błąd w rozumieniu wykluczenia cyfrowego. Jeśli ktoś jest wykluczony cyfrowo, nie będzie korzystał z takich rozwiązań” – mówi w serwisie Prawo.pl Jacek Zadrożny, ekspert do spraw dostępności z Fundacji Wspierania Zrównoważonego Rozwoju.
Ministerstwo Zdrowia z kolei zapewnia, że budując rozwiązania e-zdrowia dba o równy dostęp do świadczeń. Według MZ rozwiązania te mają wspomagać pacjenta, a nie zastępować tradycyjne kanały dostępu.
Pełny tekst artykułu: tutaj.
Źródło informacji: PAP MediaRoom