29 grudnia 2022 roku trzech seniorów z gminy Szadek wykazało się roztropnością i nie dało się oszukać, chociaż przestępca z drugiej strony słuchawki starał się ich przekonać, że jest policjantem. Przypominamy, że policjanci nigdy nie chcą żadnych przelewów na podane przez telefon konto bankowe i nie przyjeżdżają do domów po jakiekolwiek pieniądze!
W ciągu jednego dnia – 29 grudnia 2022 roku, po południu, do trzech mieszkańców gminy Szadek zadzwonił oszust podający się za policjanta. Oszust dzwonił na telefony stacjonarne. Starał się wyłudzić pieniądze, ale dzięki roztropności i zachowaniu spokoju, żaden z seniorów nie dał się oszukać. Potencjalni pokrzywdzeni po skończonej rozmowie z oszustem od razu kontaktowali się ze swoimi rodzinami i informowali o zdarzeniu prawdziwych policjantów. Jak widać na tym przykładzie, świadomość seniorów i ich rodzin jest coraz większa. Gratulujemy postawy i mamy nadzieję, że kolejne osoby również będą pamiętały jak się zachować w podobnej sytuacji.
Przypominamy, że scenariusz oszustw wobec seniorów jest zazwyczaj podobny. Sprawca dzwoni na numer telefonu stacjonarnego potencjalnej ofiary i podaje się za członka rodziny lub jego znajomego, na przykład wnuczka, kolegę syna, itp. Bywa, że udaje policjanta, czasem funkcjonariusza CBŚP, a nawet za pracowników banków. Podczas rozmowy telefonicznej sprawcy podają różne powody uzasadniające potrzebę zdobycia pieniędzy, np. wypadek samochodowy kogoś z rodziny, podróż zagraniczną, tajne działania funkcjonariuszy, czy specjalne przelewy bankowe. Często prowadzą rozmowy stosując techniki manipulacji, niejednokrotnie grają na uczuciach i emocjach ofiar. Doprowadzają do tego, że pokrzywdzony wypłaca pieniądze ze swojego konta i przekazuje oszczędności podstawionym osobom w umówionym miejscu. W tego typu zdarzeniach, niezwykle ważna jest koncentracja seniorów i nieuleganie emocjom. Oszust używa różnych legend i podszywa się pod różne postacie, aby wyłudzić pieniądze. Wtedy warto skontaktować się z policją i członkami rodziny, aby z ich pomocą nie ulegać tak łatwo presji i stresowi.
Bardzo ważne jest też, aby Policja była przez seniora informowana na etapie już samej próby oszustwa. Warto pamiętać, że w takich sytuacjach liczy się czas – im mniej go upłynie od chwili zdarzenia do chwili informowania Policji – tym większa szansa na zatrzymanie przestępcy na gorącym uczynku.
Pamiętajmy – Policja i funkcjonariusze CBŚP nigdy nie proszą mieszkańców o jakiekolwiek pieniądze! Jeżeli ktoś dzwoni podając się za mundurowego i chce uzyskać pieniądze, natychmiast po zakończonej rozmowie skontaktujmy się z najbliższą jednostką Policji!
– Jeżeli rozmówca podawał się za kogoś z rodziny to po zakończonej rozmowie zadzwońmy do tej osoby na numer, który znamy. Utwierdzimy się w przekonaniu, czy nasz rozmówca był tym za kogo się podawał.
– Jeśli jest to niemożliwe skontaktujmy się z naszymi najbliższymi lub osobami, którym ufamy. Opowiedzmy im o sytuacji. Niech pomogą nam potwierdzić, że to nie oszust jest w potrzebie, tylko ktoś z rodziny.
– Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości skontaktujmy się z najbliższą jednostką Policji. Funkcjonariusze pomogą w ustaleniu czy rozmówca był tym za kogo się podawał.
- Źródło: policja.pl