Europejski Bank Inwestycyjny i PKP Intercity podpisały w piątek umowę kredytową na kwotę 2 mld zł, która pomoże sfinansować historyczny program odnowy taboru największego polskiego przewoźnika dalekobieżnego.
Podpisana umowa kredytowa jest pierwszą częścią szerszego zobowiązania kredytowego o wartości 4,5 mld zł zatwierdzonego przez EBI na rzecz PKP Intercity. Zobowiązanie to stanowi największą pojedynczą pożyczkę EBI, jaką kiedykolwiek zatwierdzono dla sektora kolejowego w Polsce. Umowa sfinansuje cześć strategii inwestycyjnej spółki, która zakłada, że do 2030 r. polski przewoźnik zainwestuje 19 mld zł.
Na piątkowej konferencji prasowej w Warszawie poprzedzającej podpisanie pożyczki wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego Teresa Czerwińska podkreśliła, że rekordowa transakcja jest przypieczętowaniem wieloletniej współpracy między EBI i PKP Intercity.
„Ta umowa to jest najlepszy dowód na to, że przestawienie się na gospodarkę niskoemisyjną, na gospodarkę, która jest przyjazna klimatowi, która jest odporna na zmiany klimatyczne, idzie w parze z komfortem, z jakością życia” – podkreśliła Czerwińska.
Wiceprezes EBI zauważyła, że inwestycja istotnie podniesie jakość podróży, poprawi również punktualność połączeń.
„Nowoczesny tabor to nie tylko przyjazny środowisku i gwarantuje komfort podróży, ale lepszy dostąp dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej” – zaznaczyła.
Zdaniem prezesa zarządu PKP Intercity S.A. Marka Chraniuka, EBI jest dla spółki kluczowym partnerem; podmioty współpracują ze sobą od dłuższego czasu.
„Jest to bardzo ważny element finansowania projektów, które realizujemy, wynikających ze strategii taborowej. Spółka PKP Intercity realizuje do 2023 r. program, który zakłada inwestycje o wartości 7 mld zł, natomiast do 2030 r. chcemy wydać aż 19 mld zł” – zauważył prezes PKP Intercity.
Obecny na konferencji wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki podkreślił, że podpisanie umowy oznacza kolejny bardzo ważny dzień dla PKP Intercity i dla całej polskiej gospodarki, szczególnie tej skupionej wokół sektora kolejowego.
„Największy w historii program modernizacji w kwocie 19 mld zł, która pozwoli w ciągu najbliższych lat na uwcześnienie polskiej kolei. W ramach tej modernizacji udało się uzyskać z EBI potężne wsparcie, strumień kolejnych miliardów złotych popłynie do polskich firm” – zaznaczył.
Jak wyliczył wiceminister, inwestycje oznaczają 1000 nowych wagonów, z czego 500 wyprodukowanych i 500 zmodernizowanych do najwyższego standardu, a także 100 lokomotyw.
„Mówimy o standardzie, gdzie prędkość 200 km/h to jest norma. Do tego 38 zestawów push-pull (pociąg złożony z lokomotywy i wagonów, zakończony wagonem sterowniczym) i elektryczne zespoły trakcyjne. To są wysokie prędkości, bardzo nowoczesne wagony, bardzo nowoczesne lokomotywy, bardzo nowoczesne zestawy” – zaznaczył Małecki.
Członek Zarządu PKP Intercity S.A. Artur Resmer wyjaśnił z kolei, że kredyt jest celowy; przeznaczony na sfinansowanie sześciu głównych komponentów.
„Cały projekt jest wart 9 mld, EBI finansuje 50 proc. inwestycji, stąd 4,5 mld; dzisiaj pospisujemy umowę o wartości 2 mld zł. Ta umowa jest lepsza niż poprzednie, jest bardziej dostrojona do naszych potrzeb, do sytuacji na świecie” – zaznaczył.
Źródło informacji: PAP MediaRoom