Losy dzieci pod okupacją niemiecką w latach 1939-1945

Nasza Polska7 maja, 20214 min

„Losy dzieci pod okupacją niemiecką w latach 1939-1945” – to materiały edukacyjne dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, przygotowane z okazji kolejnej rocznicy zakończenia II wojny światowej, przez Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej IPN w Warszawie.

IPN podał w komunikacie, że jest to „wybór tekstów źródłowych, uzupełniony o utwory literackie lub ich fragmenty oraz zestawy zadań, które można wykorzystać na lekcjach historii, języka polskiego, a także podczas lekcji wychowawczych, zajęć dodatkowych i kółek zainteresowań”. „Materiały zostały przygotowane przede wszystkim z myślą o uczniach szkół podstawowych, chociaż mogą pomóc w realizacji tematów związanych z II wojną światową również w szkołach ponadpodstawowych” – wskazano.

Poinformowano, że teksty źródłowe to przede wszystkim relacje dzieci spisane tuż po wojnie lub wspomnienia osób, które podczas II wojny światowej były dziećmi.

Za ich wybór i opracowanie odpowiada Edyta Gula, edukatorka z warszawskiego Oddziału IPN, która chciała pokazać wojnę z perspektywy dzieci.

„Taki punkt widzenia uświadamia nam tragiczny los i wstrząsające przeżycia najmłodszych, najbardziej bezbronnych ofiar wojny, a jednocześnie pozwala opowiedzieć o wydarzeniach, których dzieci były uczestnikami i świadkami: o pacyfikacjach, wysiedleniach, germanizacji, pracy przymusowej, obozach, Zagładzie, czy Rzezi Wołyńskiej. Materiały dokumentują też udział dzieci i młodzieży w tajnym nauczaniu, akcjach Małego Sabotażu i Powstaniu Warszawskim” – napisano.

Oceniono, że „oddanie głosu najmłodszym może być ponadto ważną propozycją metodyczną w nauczaniu historii II wojny światowej – uczniom łatwiej jest utożsamić się z zakresem doświadczeń, obserwacji, uczuć rówieśników, którym wojna odebrała dzieciństwo”.

Zadania zamieszczone w materiałach edukacyjnych stanowią całość tematyczną, ale zostały tak opracowane, aby można było z nich korzystać niezależnie od siebie w formie wyboru ćwiczeń do interesujących nauczyciela zagadnień. Polecenia pozwalają na wybór formy pracy: indywidualnej, grupowej lub samodzielnej, pozalekcyjnej pracy ucznia.

Publikacja zawiera pomoce dydaktyczne: mapy, zdjęcia, ilustracje, karty pracy, schematy i tabele.

Materiały są dostępne na stronie Instytutu Pamięci Narodowej od 7 maja. (PAP)

autor: Katarzyna Krzykowska

Udostępnij:

Nasza Polska

Leave a Reply

Koszyk