W dniu dzisiejszym na Dworcu Głównym w Szczecinie odbyła się uroczysta konferencja poświęcona oficjalnemu przekazaniu pierwszych hybrydowych pojazdów szynowych wyprodukowanych przez NEWAG dla województwa zachodniopomorskiego.
Pierwsza polska Hybryda zyskała wyjątkowe malowanie. Pierwszy pojazd przyjął barwy bursztynu, natomiast zielone malowanie drugiego pojazdu nawiązuje do ekologicznych praktyk wdrażanych w zarządzanie województwem oraz samego położenia regionu.
„Te pojazdy Hybrydowe, które jako pierwsze przyjechały na zachodniopomorskie tory są realizacją wizji naszego województwa jako przyjaznego mieszkańcom, ale także jako najbardziej proekologicznego województwa w Polsce. Nie wszędzie w Polsce tory są zelektryfikowane, a dzięki tym pociągom dwunapędowym będziemy w stanie podróżować wszędzie tam, gdzie jest to możliwe z napędem elektrycznym, a tam gdzie jest to niezbędne tam będziemy poruszać się z napędem spalinowym. Będzie można nimi podróżować komfortowo, ale jednocześnie ekologicznie. Jestem przekonany, że te dwa pociągi będą fantastycznie służyły naszym mieszkańcom, turystom, ale i środowisku naturalnemu” – powiedział Olgierd Geblewicz marszałek woj. zachodniopomorskiego.
„Jestem niezmiernie dumny, że mogę z Państwem uczestniczyć w uroczystości przekazania dwóch pierwszych hybrydowych pojazdów. Cieszę się, że jest to województwo zachodniopomorskie i że jako pierwsi będziecie użytkownikiem tych pojazdów. Nasza kilkuletnia współpraca doprowadziła do tego, że już 42 pojazdy typu Impuls jeżdżą u Państwa, jesteście liderem w Polsce” – powiedział Zbigniew Konieczek prezes NEWAG SA.
„Cieszę się ogromnie i jestem dumny z tego, że zarówno jako pierwsi wymieniliśmy tabor kolejowy na tabor nowoczesny i zmodernizowany oraz nadal jesteśmy jedynymi w Polsce, którzy mogą się tym pochwalić. Cieszę się, że podkreślono, że to będą pierwsze pojazdy, bo będą kolejne. Jestem ogromnie dumny, że te pociągi są produkcji polskiej, że zostały wyprodukowane w Nowym Sączu przez firmę NEWAG. Gratuluję panu prezesowi, że udało się ten projekt zrealizować” – powiedział Tomasz Sobieraj wicemarszałek woj. zachodniopomorskiego.
Nowatorski hybrydowy zespół trakcyjny IMPULS 2 typu 36WEh jest pierwszym polskim pojazdem szynowym, który oprócz napędu elektrycznego posiada też napęd spalinowy, który pozwala na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Zastosowanie innowacyjnej technologii w Impulsie sprawia, że funkcjonalność i zakres zastosowania pojazdu przez przewoźników diametralnie wzrasta, a ponadto komfort jazdy pasażerów radykalnie się podnosi.
Hybrydowy Impuls pomieści 302 osoby, w tym 150 na miejscach siedzących. Przy jego projektowaniu szczególną uwagę zwrócono na bezpieczeństwo i komfort podróży. Przedział pasażerski jest wyposażony w system gaszenia pożaru, system informacji dla podróżnych, system monitoringu GPS, a także komfortowe fotele oraz półki na bagaże. Dodatkowo pojazd ma zabudowane wieszaki na rowery oraz rampy dla niepełnosprawnych. Pojazd 36WEh osiąga prędkość 160 km/h poruszając się w trybie elektrycznym oraz 120 km/h w trybie spalinowym.
Pomorze Zachodnie jest właścicielem największej ilości Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych IMPULS. W ciągu 5 lat, tj. w okresie od 2013 do 2018 flota pojazdów województwa wzbogaciła się o 40 jednostek z rodziny Impuls (22 EZT Impuls typu 31WE oraz 18 pojazdów typu 36WE). Tym samym czyniąc region najbardziej rozwiniętym pod względem nowej floty pojazdów, a także pod względem dbałości o jego zintegrowanie.
Wartość zamówienia podstawowego wynosi 40 mln zł. Możliwe jest skorzystanie z prawa opcji zamówienia kolejnych 10 pojazdów hybrydowych o wartości 200 mln zł.
Źródło informacji: NEWAG
3 comments
zdzicho
21 stycznia, 2021 at 9:06 pm
Co to za brednieee! Od wielu już lat takie lokomotywy produkuje i sprzedaje bydgoska PESA, która 'w tym kraju’ jest notorycznie bojkotowana! Sprzedaje do Włoch, do Niemiec, do Szwajcarii, do Rosji, tylko nie w 'polsce’!
zdzicho
21 stycznia, 2021 at 9:08 pm
Jako dziennikarze powinniście zająć się tematem tego bojkotu, żeby PESY nie spotkał los SOLARISA, który za grosze wzięli Hiszpanie, po to tylko, żeby go zniknąć!
zdzicho
21 stycznia, 2021 at 9:31 pm
O, zapomniałem dodać, że SOLARIS też produkował hybrydy i też miał wzięcie na Zachodzie.
I nie tylko.