Pierwszy polski pojazd Hybrydowy Impuls 2 na torach

Magdalena Targańska21 stycznia, 202137 min

W dniu dzisiejszym na Dworcu Głównym w Szczecinie odbyła się uroczysta konferencja poświęcona oficjalnemu przekazaniu pierwszych hybrydowych pojazdów szynowych wyprodukowanych przez NEWAG dla województwa zachodniopomorskiego.

Urząd Województwa Zachodniopomorskiego jako pierwszy w Polsce zamówił hybrydowe pojazdy szynowe. Oficjalna premiera pojazdu miała miejsce podczas 13. Międzynarodowych Targów Kolejowych w Gdańsku, gdzie Impuls 2 zdobył nagrodę główną TRAKO 2019 w konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego dla wyrobów i innowacji technicznych stosowanych w kolejnictwie.

Pierwsza polska Hybryda zyskała wyjątkowe malowanie. Pierwszy pojazd przyjął barwy bursztynu, natomiast zielone malowanie drugiego pojazdu nawiązuje do ekologicznych praktyk wdrażanych w zarządzanie województwem oraz samego położenia regionu.

„Te pojazdy Hybrydowe, które jako pierwsze przyjechały na zachodniopomorskie tory są realizacją wizji naszego województwa jako przyjaznego mieszkańcom, ale także jako najbardziej proekologicznego województwa w Polsce. Nie wszędzie w Polsce tory są zelektryfikowane, a dzięki tym pociągom dwunapędowym będziemy w stanie podróżować wszędzie tam, gdzie jest to możliwe z napędem elektrycznym, a tam gdzie jest to niezbędne tam będziemy poruszać się z napędem spalinowym. Będzie można nimi podróżować komfortowo, ale jednocześnie ekologicznie. Jestem przekonany, że te dwa pociągi będą fantastycznie służyły naszym mieszkańcom, turystom, ale i środowisku naturalnemu” – powiedział Olgierd Geblewicz marszałek woj. zachodniopomorskiego.

„Jestem niezmiernie dumny, że mogę z Państwem uczestniczyć w uroczystości przekazania dwóch pierwszych hybrydowych pojazdów. Cieszę się, że jest to województwo zachodniopomorskie i że jako pierwsi będziecie użytkownikiem tych pojazdów. Nasza kilkuletnia współpraca doprowadziła do tego, że już 42 pojazdy typu Impuls jeżdżą u Państwa, jesteście liderem w Polsce” – powiedział Zbigniew Konieczek prezes NEWAG SA.

„Cieszę się ogromnie i jestem dumny z tego, że zarówno jako pierwsi wymieniliśmy tabor kolejowy na tabor nowoczesny i zmodernizowany oraz nadal jesteśmy jedynymi w Polsce, którzy mogą się tym pochwalić. Cieszę się, że podkreślono, że to będą pierwsze pojazdy, bo będą kolejne. Jestem ogromnie dumny, że te pociągi są produkcji polskiej, że zostały wyprodukowane w Nowym Sączu przez firmę NEWAG. Gratuluję panu prezesowi, że udało się ten projekt zrealizować” – powiedział Tomasz Sobieraj wicemarszałek woj. zachodniopomorskiego.

Nowatorski hybrydowy zespół trakcyjny IMPULS 2 typu 36WEh jest pierwszym polskim pojazdem szynowym, który oprócz napędu elektrycznego posiada też napęd spalinowy, który pozwala na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Zastosowanie innowacyjnej technologii w Impulsie sprawia, że funkcjonalność i zakres zastosowania pojazdu przez przewoźników diametralnie wzrasta, a ponadto komfort jazdy pasażerów radykalnie się podnosi.

Hybrydowy Impuls pomieści 302 osoby, w tym 150 na miejscach siedzących. Przy jego projektowaniu szczególną uwagę zwrócono na bezpieczeństwo i komfort podróży. Przedział pasażerski jest wyposażony w system gaszenia pożaru, system informacji dla podróżnych, system monitoringu GPS, a także komfortowe fotele oraz półki na bagaże. Dodatkowo pojazd ma zabudowane wieszaki na rowery oraz rampy dla niepełnosprawnych. Pojazd 36WEh osiąga prędkość 160 km/h poruszając się w trybie elektrycznym oraz 120 km/h w trybie spalinowym.

Pomorze Zachodnie jest właścicielem największej ilości Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych IMPULS. W ciągu 5 lat, tj. w okresie od 2013 do 2018 flota pojazdów województwa wzbogaciła się o 40 jednostek z rodziny Impuls (22 EZT Impuls typu 31WE oraz 18 pojazdów typu 36WE). Tym samym czyniąc region najbardziej rozwiniętym pod względem nowej floty pojazdów, a także pod względem dbałości o jego zintegrowanie.

Wartość zamówienia podstawowego wynosi 40 mln zł. Możliwe jest skorzystanie z prawa opcji zamówienia kolejnych 10 pojazdów hybrydowych o wartości 200 mln zł.

Źródło informacji: NEWAG

Udostępnij:

Magdalena Targańska

3 comments

  • zdzicho

    21 stycznia, 2021 at 9:06 pm

    Co to za brednieee! Od wielu już lat takie lokomotywy produkuje i sprzedaje bydgoska PESA, która 'w tym kraju’ jest notorycznie bojkotowana! Sprzedaje do Włoch, do Niemiec, do Szwajcarii, do Rosji, tylko nie w 'polsce’!

    • zdzicho

      21 stycznia, 2021 at 9:08 pm

      Jako dziennikarze powinniście zająć się tematem tego bojkotu, żeby PESY nie spotkał los SOLARISA, który za grosze wzięli Hiszpanie, po to tylko, żeby go zniknąć!

      • zdzicho

        21 stycznia, 2021 at 9:31 pm

        O, zapomniałem dodać, że SOLARIS też produkował hybrydy i też miał wzięcie na Zachodzie.

        I nie tylko.

Leave a Reply

Koszyk