Z tej okazji por. Michalska przypomniała, że funkcjonariusze Biura Lotnictwa SG prowadzą operacje lotnicze zarówno na granicy lądowej, jak i morskiej.
„Ich głównym celem jest ochrona granicy państwowej w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzenie obserwacji statków powietrznych i obiektów latających przelatujących przez granicę państwową na małych wysokościach oraz informowanie o tych przelotach właściwe służby, oraz zapewnienie bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej w strefie nadgranicznej” – wyjaśniła. Oceniła, że flota powietrzna SG jest niezastąpiona w ochronie granicy.
Dodała, że do zadań lotnictwa SG należy również monitorowanie nienaruszalności znaków i urządzeń służących do ochrony lądowej granicy państwowej, a także prowadzenie prac powietrznych związanych z osadzaniem znaków granicznych na lądzie w miejscach trudnodostępnych.
Samoloty i śmigłowce SG wykorzystywane są także we wspólnych operacjach koordynowanych przez Agencję Frontex, realizowanych na terytorium Polski oraz poza jej granicami, w innych państwach członkowskich.
„W latach 2009-2022 lotnictwo SG zrealizowało 23 misje w ochronie zewnętrznych granic Unii Europejskiej we współpracy z Agencją Frontex. W 2021 roku funkcjonariusze Biura Lotnictwa uczestniczyli w dwóch misjach zagranicznych, a w 2022 – w jednej misji w Hiszpanii, w której wzięło udział 19 funkcjonariuszy i pracowników Biura Lotnictwa SG. W tym roku zaplanowany jest udział Lotnictwa SG jeszcze w dwóch misjach” – przekazała Michalska.
Dodała, że w ramach wspólnychoperacji koordynowanych przez Frontex lotnictwo SG realizuje misje zarówno nad morzami jak i lądem. „Ze względu na duże zagrożenie przestępczością zorganizowaną, polegającą na przemieszczaniu nielegalnych migrantów z krajów Afryki Północnej i Środkowej, a także państw bliskiego wschodu na terytorium krajów Unii Europejskiej, statki powietrzne SG wykonują zadania głównie w rejonie basenu Morza Śródziemnego oraz w innych rejonach Unii Europejskiej w zależności od potrzeb” – powiedziała.
Flota powietrzna SG to obecnie 18 statków powietrznych w tym: pięć śmigłowców PZL-KANIA, śmigłowiec W-3AM Anakonda, śmigłowiec H-135, śmigłowiec R-44 Robinson, dwa samoloty L-410 Turbolet, samolot M28 Skytruck, samolot M20 Mewa, cztery samoloty PZL-104MF Wilga 2000 oraz dwa samoloty ASP S15-1 Stemme.
Najnowszym nabytkiem formacji są samoloty L-410 Turbolet, które do Straży Granicznej trafiły w 2020 roku. Koszt ich zakupu to 110 mln zł.
Samoloty i śmigłowce SG stacjonują w czterech wydziałach lotniczych na terenie Polski. Dodatkowo Lotnictwo SG posiada własną bazę obsługową, w której realizowane są obsługi eksploatowanych statków powietrznych.
Personel lotniczy LSG liczy łącznie 60 osób w tym: 25 pilotów, 16 operatorów i 19 mechaników.
„Obecnie w Czechach dobiega końca proces szkolenia pilotów do zdobycia uprawnień dowódczych na najnowsze samoloty SG L-410” – przekazała Michalska. Dodała, że aktualnie szkoli się dwóch pilotów, ponadto dwie pilotki są w trakcie uzyskiwania uprawnień do wykonywania lotów na śmigłowcu PZL Kania, a w następnej kolejności na śmigłowcu H-135.
Jak poinformowała SG, Biuro Lotnictwa prowadzi nabór na stanowiska mechaników obsługi oraz pilotów śmigłowcowych. W przypadku mechaników obsługi szczególnie pożądane są osoby posiadające licencję mechanika obsługi, ewentualnie posiadające wykształcenie techniczne.
SG przypomniała, że w tym roku została wybudowana nowoczesna baza lotnicza z zapleczem administracyjno-hangarowym o łącznej powierzchni użytkowej ponad 3 tys. m kw. Stacjonują w niej m.in. najnowsze samoloty SG L-410 Turbolet.
Michalska zapowiedziała, że w najbliższych kilku latach planowany jest dalszy rozwój Lotnictwa SG – modernizacja floty, infrastruktury hangarowej oraz rozszerzenia struktury etatowej Biura Lotnictwa SG o nowe etaty personelu lotniczego.
Zaznaczyła, że środki na te przedsięwzięcia zostały uwzględnione w obowiązującej ustawie modernizacyjnej.
28 sierpnia obchodzone jest Święto Lotnictwa Polskiego. Data ta upamiętnia zwycięstwo słynnych polskich pilotów – Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury – w największej międzywojennej imprezie lotnictwa sportowego – Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych w 1932 roku w Berlinie (Challenge International des Avions de Tourisme). Zawody obejmowały lot okrężny na trasie liczącej ponad 7 tys. km i próby techniczne, w tym krótki start i lot z minimalną prędkością. Żwirko i Wigura lecieli polskim samolotem RWD-6. (PAP)
autor: Marcin Chomiuk