Żelazo na żelazne zdrowie. Co jeść, by uzupełnić niedobory żelaza w organizmie?

Artykuł Sponsorowany9 listopada, 202118 min

Żelazo to jeden z najważniejszych pierwiastków w organizmie człowieka, ponieważ odpowiada głównie za produkcję hemoglobiny – barwnika krwi warunkującego właściwy transport cząsteczek tlenu. Choć występuje powszechnie w produktach spożywczych, nie trudno o jego niedobór. Szczególnie przy chorobach przewlekłych lub wyjątkowych stanach fizjologicznych, takich jak ciąża. Warto dbać o zbilansowaną, urozmaiconą dietę, zaś w razie konieczności sięgnąć po suplementy diety.

Źródła żelaza

Najlepszymi źródłami żelaza są między innymi:

  • fasola, groch,
  • soczewica,
  • wątróbka i podroby,
  • ryby (w zależności od gatunku),
  • wołowina,
  • kakao,
  • żółtka jaj,
  • pestki dyni,
  • orzechy, np. nerkowca,
  • kasza gryczana, kasza jaglana.

Żelazo występuje w dwóch postaciach – hemowej i niehemowej. Hemowa znajduje się w produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i cieszy się znacznie lepszą przyswajalnością przez organizm człowieka. Z kolei postać niehemowa przyswaja się w około 5%, jednak często uznawana jest za bezpieczniejszą. Żelazo przyswaja się znacznie lepiej (aż 5-krotnie), gdy posiłek zawiera również witaminę C, natomiast znacznie gorzej, jeśli jednocześnie pijemy kawę czy herbatę. Instytut Żywności i Żywienia podaje dzienne zapotrzebowanie na żelazo u osoby dorosłej na poziomie 15 mg w przypadku kobiet oraz 10 mg w przypadku mężczyzn.

W niektórych przypadkach konieczna bywa dodatkowa suplementacja żelaza, np. u kobiet w ciąży, przy zaawansowanych problemach z hemoroidami, po znacznej utracie krwi czy przy obfitych miesiączkach. Żelazo warto jednak przyjmować jedynie po konsultacji z lekarzem, ponieważ bardzo łatwo o jego przedawkowanie, co również nie jest bezpieczne dla zdrowia. Jeśli jednak suplementacja jest wskazana, należy sięgać po wysokiej jakości żelazo – wapteka.pl posiada w swojej ofercie szeroki wybór takich preparatów. Dobrze, aby w składzie znajdowały się związki poprawiające przyswajalność lub działanie pierwiastka, np. witamina C, witamina B12 czy kwas foliowy.

Załącznik:
kwas-foliowy- (1).jpg

Dlaczego żelazo jest tak ważne?

Odpowiedni poziom żelaza w organizmie jest niezwykle ważny, ponieważ pierwiastek ten odpowiada za kondycję układu krwionośnego, a więc i całego organizmu. Krew (a konkretnie erytrocyty, krwinki czerwone) wiąże ze sobą cząsteczki żelaza z cząsteczkami tlenu, a następnie transportuje ten kompleks do wszystkich komórek organizmu. Dzięki temu ważne narządy mogą być odpowiednio dotlenione. To jednak nie wszystko. Żelazo odpowiada również za:

  • metabolizm cholesterolu,
  • usuwanie toksyn z wątroby,
  • prawidłową czynność całego układu nerwowego,
  • zwalczanie infekcji i poprawę odporności,
  • kondycję skóry, włosów i paznokci.

Choć najważniejszą rolą tego pierwiastka jest wytwarzanie hemoglobiny i mioglobiny, nie można pomijać innych istotnych kwestii. Jego odpowiedni poziom w organizmie gwarantuje sprawność fizyczną i intelektualną na każdym etapie życia. 

Niedobór żelaza

Niedobór żelaza w organizmie pojawia się najczęściej wskutek nieodpowiedniej diety oraz u wegetarian i wegan. Nieco rzadziej u osób z nadmiernymi krwawieniami, oddających krew lub z chorobami przewlekłymi (np. dotyczącymi tarczycy). Konsekwencją jest anemia, czyli niedokrwistość. Niedobór żelaza skutkuje apatią, osłabieniem i uczuciem ciągłego zmęczenia. Źle śpimy, nie mamy energii do działania, a jakość naszej pracy znacznie spada. Dodatkowo można zauważyć nadmierne wypadanie włosów, bladość cery i zawroty głowy. Wzrasta męczliwość – już przy niewielkiej aktywności pojawia się zadyszka wskutek niedotlenienia organizmu.

Food rich in folic acid. Healthy products

Nadmiar żelaza

Choć suplementy diety wielu profesjonalnych aptek stacjonarnych czy internetowych, takich jak wapteka.pl, są gwarancją wysokiej jakości i całkowitego bezpieczeństwa, podstawą jest stosowanie się do zaleceń producenta. Dużym błędem jest samodzielna modyfikacja dawki – przyjmowanie preparatu częściej lub w większych ilościach. Nadmiar żelaza nie jest w całości usuwany, lecz odkłada się w tkankach ustroju. Może to doprowadzić nawet do poważnego zatrucia. Przedawkowanie suplementów poznamy po intensywnych biegunkach i bólu brzucha.

Udostępnij:

Artykuł Sponsorowany

Jeden Komentarz

  • Suzana

    14 listopada, 2021 at 1:59 pm

    Na żelazie tak naprawde bazuje cały nasz organizm. Jeśli są niedobory prędzej czy później doświadczymy tego w życiu codziennym. Dlatego też powinno się raz na rok zrobić morfologię, która jest pełnym obrazem aktualnego stanu organizmu. W laboratorium diagnostyki w pakiecie zdrowie w dobie pandemii poza badaniem krwi znalazła się również kreatynina, lipidogram czy próby wątrobowe. Pakiet jest aktualnie w cenie specjalnej do grudnia. Warto więc skorzystac z okazji i bez wymówek zadbac wreszcie o siebie

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone gwiazdką są wymagane

szesnaście − 13 =