FilmZagranicaOscary 2021. „Nomadland” otrzymał trzy statuetki

Karol Kwiatkowski26 kwietnia, 20218 min
Potrzebujemy Twojej pomocy, żeby wciąż tworzyć niezależne, wolne media. Jak możesz nam pomóc?

 

Za pomocą Pay Pal'a:
Za pomocą przelewu tradycyjnego:

 

Fundacja „Będziem Polakami”
ul. Podhalańska 3
85-123 Bydgoszcz
PKO BP PL04 1020 1462 0000 7902 0326 0783
Tytuł przelewu: darowizna na cele statutowe

„Nomadland” Chloe Zhao w nocy z niedzieli na poniedziałek został nagrodzony trzema Oscarami – w tym za najlepszy film i reżyserię. Frances McDormand, która w „Nomadland” zagrała wiodącą życie współczesnego nomady Fern, doceniono statuetką dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej.

W kategorii najlepszy film „Nomadland” pokonał „Manka” Davida Finchera, „Ojca” Floriana Zellera, „Obiecującą. Młodą. Kobietę” Emerald Fennell, „Sound of Metal” Dariusa Mardera, „Proces Siódemki z Chicago” Aarona Sorkina, „Minari” Lee Isaaca Chunga, a także „Judas and the Black Messiah” Shaki Kinga.

Frances McDormand odebrała  Oscara dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej. Statuetkę przyznano jej za rolę w filmie „Nomadland” Chloe Zhao.

To trzeci Oscar w karierze McDormand. Poprzednie otrzymała za role w „Fargo”w 1997 r. i za „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri” w 2018 r.

Anthony Hopkins został laureatem Oscara dla najlepszego aktora pierwszoplanowego. Amerykańska Akademia Filmowa doceniła go za rolę w „Ojcu” Floriana Zellera.

Poprzednio Hopkins otrzymał Oscara w 1992 r. za „Milczenie owiec”.

Tym razem w wyścigu po Oscary aktor pokonał Chadwicka Bosemana („Ma Rainey: Matka Bluesa”), Riza Ahmeda („Sound of Metal”), Stevena Yeuna („Minari”) i Gary’ego Oldmana („Mank”).

Pozostałymi nominowanymi w kategorii najlepsza aktorka pierwszoplanowa były Vanessa Kirby („Cząski kobiety”), Carey Mulligan („Obiecująca. Młoda. Kobieta”), Viola Davis („Ma Rainey: Matka bluesa”) oraz Andra Day („Billie Holiday”).

Emerald Fennell została laureatką Oscara w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny za „Obiecującą. Młodą. Kobietę”.

W tej kategorii Fennell pokonała Aarona Sorkina („Proces Siódemki z Chicago”), Lee Isaaca Chunga („Minari”), Dariusa Mardera i Abrahama Mardera („Sound of Metal”), a także Willa Bersona i Shakę Kinga („Judas and the Black Messiah”).

„Na rauszu” Thomasa Vinterberga został uhonorowany Oscarem dla najlepszego pełnometrażowego filmu międzynarodowego. Za najlepszy scenariusz adaptowany doceniono Christophera Hamptona i Floriana Zellera („Ojciec”).

„Na rauszu” okazał się lepszy od „Better Days” Kwoka Cheunga Tsanga (Hongkong), „The Man Who Sold His Skin” Kaouther Ben Hanii (Tunezja) i „Collective” Alexandra Nanau (Rumunia). Pokonał również film „Quo Vadis, Aida?” Jasmili Zbanic, zrealizowany w koprodukcji Bośni i Hercegowiny, Austrii, Niemiec, Polski, Francji, Norwegii, Turcji, Rumunii i Holandii. Polską producentką „Quo Vadis, Aida?” jest Ewa Puszczyńska („Ida”, „Zimna wojna”). Za muzykę odpowiada Antoni Komasa-Łazarkiewicz.

Daniel Kaluuya otrzymał Oscara w kategorii najlepszy aktor drugoplanowy za rolę w „Judas and the Black Messiah”. Za najlepszą charakteryzację i fryzury, a także kostiumy uhonorowano twórców „Ma Rainey: Matka bluesa”.

W „Judas and the Black Messiah” Kaluuya zagrał Freda Hamptona, przewodniczącego Partii Czarnych Panter w Illinois. W wyścigu po statuetkę aktor pokonał Lesliego Odoma Jr. („Pewnej nocy w Miami…”), Paula Raciego („Sound of Metal”), Sachę Barona Cohena („Proces Siódemki z Chicago”) i Lakeitha Stanfielda („Judas and the Black Messiah”).

Chloe Zhao została uhonorowana Oscarem za najlepszą reżyserię za „Nomadland”.

O Oscara w kategorii najlepszy reżyser – obok Zhao – ubiegali się David Fincher („Mank”), Thomas Vinterberg („Na rauszu”), Lee Isaac Chung („Minari”) oraz Emerald Fennell („Obiecująca. Młoda. Kobieta”).

W kategorii najlepsza charakteryzacja i fryzury zwyciężyli Sergio Lopez-Rivera, Mia Neal i Jamika Wilson, a za najlepsze kostiumy doceniono Ann Roth („Ma Rainey: Matka bluesa”).

„Co w duszy gra” Pete’a Doctera został nagrodzony Oscarem w kategorii najlepszy długometrażowy film animowany. Najlepszą krótkometrażową animacją okazał się „Jakby coś, kocham was” Michaela Goviera i Willa McCormacka.

Wcześniej statuetka za najlepszy krótkometrażowy film aktorski powędrowała do „Dwóch nieznajomych” w reż. Travona Free i Martina Desmonda Roe.

Laureatami Oscara za najlepszy dźwięk zostali Nicolas Becker, Jaime Baksht, Michellee Couttolenc, Carlos Cortes i Phillip Bladh – współtwórcy „Sound of Metal”.

Yuh-Jung Youn odebrała Oscara dla najlepszej aktorki drugoplanowej za rolę w „Minari” Lee Isaaca Chunga.

Yuh-Jung Youn wygrała rywalizację z Glenn Close („Elegia dla bidoków”), Amandą Seyfried („Mank”), Marią Bakalovą („Kolejny film o Boracie”) oraz Olivią Colman („Ojciec”).

Członkowie Amerykańskiej Akademii Filmowej nagrodzili także „Colette” Anthony’ego Giacchino w kategorii najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny oraz „Czego nauczyła mnie ośmiornica” Pippy Ehrlich i Jamesa Reeda w kategorii najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny.

Erik Messerschmidt odebrał Oscara za najlepsze zdjęcia do filmu „Mank”. Statuetki nie otrzymał polski operator Dariusz Wolski („Nowiny ze świata”).

Messerschmidt – oprócz Wolskiego – pokonał Joshuę Jamesa Richardsa („Nomadland”), Seana Bobbitta („Judas and the Black Messiah”) oraz Phedona Papamichaela („Proces Siódemki z Chicago”).

 

Udostępnij:

Karol Kwiatkowski

Wiceprezes Zarządu Fundacji "Będziem Polakami" - wydawcy Naszej Polski. Dziennikarz, działacz społeczny i polityczny.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone gwiazdką są wymagane

one + 13 =