NaukaPolskaPolscy naukowcy chcą doskonalić techniki pandemicznego przekazu. Czekają na Waszą pomoc

Paweł Skutecki24 stycznia, 202115 min
Potrzebujemy Twojej pomocy, żeby wciąż tworzyć niezależne, wolne media. Jak możesz nam pomóc?

 

Za pomocą Pay Pal'a:
Za pomocą przelewu tradycyjnego:

 

Fundacja „Będziem Polakami”
ul. Podhalańska 3
85-123 Bydgoszcz
PKO BP PL04 1020 1462 0000 7902 0326 0783
Tytuł przelewu: darowizna na cele statutowe

Naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza chcą sprawdzić, jaki wpływ na zachowania społeczne w czasie pandemii mają przekazy medialne. W badaniu może wziąć udział każdy, wypełniając anonimową ankietę.

„Od początków XX wieku media odgrywają szczególną rolę w komunikowaniu społecznym, jednakże w okresach społecznych zagrożeń i niepokojów ich znaczenie jest szczególne. Są bowiem nie tylko źródłem informacji o rzeczywistych i potencjalnych zagrożeniach, ale także kształtują +pseudośrodowisko+, irracjonalne i często egoistyczne wyobrażenia społeczne, które mają wpływ na indywidualne zachowania i decyzje” – podkreślili poznańscy naukowcy.

Wskazali również, że w 2020 roku podstawowym źródłem globalnego zagrożenia była pandemia spowodowana koronawirusem, a zagadnienia dotyczące nowych wariantów wirusa zdominowały ramówki zarówno mediów głównego nurtu, jak i tych o zasięgu lokalnym.

„Pomimo prowadzenia przez polski rząd oficjalnej polityki informacyjnej, w szczycie zachorowalności to właśnie media stanowiły dla obywateli główne -lub często jedyne- źródło informacji o liczbie zarażonych, zgonów oraz rozmaitych procedurach bezpieczeństwa wprowadzanych na terenie kraju” – zaznaczyli.

Badanie „Przekazy medialne w czasie pandemii COVID-19” dotyczy okresu pandemii w miesiącach marzec-maj 2020 roku i jest realizowane w ramach dofinansowania projektów w zakresie badań nad COVID-19. Zespołem poznańskich naukowców z Zakładu Komunikacji Społecznej Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM kieruje prof. Dorota Piontek.

„Głównym założeniem prowadzonego badania jest analiza przekazów medialnych w ogólnodostępnych polskich telewizyjnych programach informacyjnych oraz internetowych portalach informacyjnych w warunkach pandemii COVID-19 oraz weryfikacja ich wpływu na nastroje i zachowania społeczne” – tłumaczyli naukowcy.

Badania mają pozwolić na uzyskanie informacje o rodzajach emocji, jakie rodziły się pod wpływem przekazów medialnych emitowanych w czasie pandemii COVID-19 oraz sprawdzić, czy, a jeśli tak, to w jaki sposób te emocje wpłynęły na decyzje i zachowania odbiorców.

Naukowcy zakładają, że wyniki badań mogą stać się cennym źródłem informacji w zakresie relacji medialnych w sytuacjach kryzysowych. Mogą też służyć jako swoista rekomendacja, jak komunikować zagrożenie, aby nie powodować drastycznych i skrajnych zmian nastrojów i zachowań społeczeństwa, co może być szczególnie istotne, biorąc pod uwagę prognozy dotyczące pandemii.

W badaniu może wziąć udział każdy, wypełniając anonimową ankietę zamieszczoną na stronie: https://mediacovid.amu.edu.pl/.

Zwieńczeniem drugiego etapu badania będzie upowszechnienie jego wyników – wydanie publikacji prezentującej wnioski i efekty zrealizowanego projektu. Wyniki badań ukażą się w języku angielskim, w otwartym dostępie w wersji drukowanej oraz elektronicznej. (PAP)

Autor: Anna Jowsa

Udostępnij:

Paweł Skutecki

Dziennikarz, działacz społeczny i polityczny. Redaktor naczelny portalu Nasza Polska.

Jeden Komentarz

  • zdzicho

    24 stycznia, 2021 at 1:11 pm

    Poniedziałek, Środa, Piątek… tiaaa.. żydy doskonalą narzędzia swojej propagandy, no a spostrzeżenie „to właśnie media stanowiły dla obywateli główne -lub często jedyne- źródło informacji o liczbie zarażonych, zgonów oraz rozmaitych procedurach bezpieczeństwa wprowadzanych na terenie kraju” po prostu zwala z nóg.

    I zwróćmy uwagę, że uznano za stosowne uwypuklić, że w Poznaniu są 'polscy' naukowcy. Co prawda media są niepolskie, ale 'polscy' naukowcy pójdą im na rękę.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone gwiazdką są wymagane

13 − seven =